We hoeven de smartwatch niet meer voor te stellen. Dit "intelligent" horloge heeft een veelbelovende toekomst dankzij de vindingrijkheid van fabrikanten. Zij zochten uit hoe ze het gadget waar u steeds aan “verbonden” bent, konden omzetten naar een productiviteitshulpmiddel. Maar moet de ondernemer bezwijken voor de verleiding van een modieus accessoire dat nog voor verbetering vatbaar is en tegen onbetaalbare prijzen verkocht wordt?

“Verbonden object” populair bij jonge werknemers

Analisten beweren dat de “verbonden objecten” zich snel in de professionele context zullen opdringen. Volgens Deloitte en Harris Poll staat het gebruik van de smartwatch in ondernemingen buiten twijfel. Volgens hen bezit 42% van de nieuwe generatie werknemers (18-34) al een “verbonden object” of zijn ze van plan om er op korte termijn één aan te kopen. Geen twijfel meer mogelijk: deze accessoires zullen de manier van werken in een bedrijf ingrijpend veranderen.

Intelligente horloges... een realiteit?

Volgens de eerste smartwatch-gebruikers zou het apparaat minstens één echte troef hebben: meldingen. Of men nu kiest voor de gehypte Apple Watch of voor de Samsung Galaxy Gear, het is niet langer nodig uw smartphone in de buurt te houden tijdens een vergadering, in de auto of op prospectie. Met één blik op het kleine scherm aan uw pols, hebt u een zicht op alle meldingen (oproepen, sms, e-mail, afspraken, agenda, weer, beurs, etc.) die u op uw smartphone ontvangen heeft.

Ontwikkelaars hebben ook begrepen dat deze apparaten een enorm potentieel bieden als ze voorzien worden van nuttige en gespecialiseerde toepassingen. Er is nu al een ruim aanbod, zoals een dicteerfunctie (OneNote, Google Keep), een toepassing om content te delen via Dropbox (bv. Trello) of om te plannen aan de hand van een to-dolijst (CalenGoo).


Voor verbetering vatbaar!

Toch vindt de eerste generatie smartwatches nog geen brede ingang omdat enkele gebreken de groei belemmeren: een beperkte autonomie, de afhankelijkheid van een smartphone, de ergonomie, de traagheid van de weergave en buitensporige tarieven voor objecten die gedoemd zijn tot een snelle veroudering.

Moeten we dan staan springen voor de eerste smartwatch of wachten we af? Zoals zo vaak: early adopters zullen het gelag betalen in afwachting van de verbeterde, toekomstige modellen.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend