Aan een onthutsende snelheid wordt de wereld ondergedompeld in het digitale tijdperk. De online aanwezigheid van een bedrijf is een onmisbare stap op weg naar zijn succes geworden. De beschikbare tools zijn echter niet altijd gekend of goed beheerst. Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belgium, schetst de situatie.

Zich aanpassen aan het nieuwe koopgedrag

"Voor een bedrijf is het essentieel om de gebruiker tijdens de hele verkoopcyclus te volgen, vanaf het ontstaan van het idee in zijn hoofd tot na aankoop", zegt Anthony Belpaire. “Momenteel is het internet de meest gebruikte manier om een behoefte te vervullen (het vinden van een nabijgelegen restaurant bijvoorbeeld). De klant beslist voortaan niet meer op het verkooppunt, maar online, waar hij snel de verschillende opties kan vergelijken en recensies kan raadplegen.” De online aanwezigheid van een bedrijf is dus van cruciaal belang om klanten te winnen. Nochtans beschikt slechts 41% van de Belgische kmo’s over een e-shop, een laag cijfer als u weet dat e-commerce sinds 2012 in België met 26% gegroeid is en dat 60% van de Belgische economie ten goede komt aan buitenlandse e-commerce websites (bron: Google).

Tools om uw online aanwezigheid te optimaliseren

"Wanneer u zich online lanceert, is het belangrijk om uw doel te kennen. Wilt u informeren, inspireren of verkopen? Deze afweging zal u helpen bij het bepalen van de juiste content”, verduidelijkt Belpaire. Tevens is het belangrijk om uw klanten te kennen om hen correct te kunnen benaderen, alsook uw concurrenten om u van hen te kunnen onderscheiden.

Volgens Belpaire is de gemakkelijkste manier om hieraan te beginnen Google Mijn Bedrijf, een gratis hulpmiddel dat toelaat om binnen de 5 minuten vindbaar te zijn op Google, Google Maps en Google +, met vermelding van adres, foto’s, openingsuren, etc. Vervolgens bestaat er een overvloed aan kanalen: forums en sociale netwerken om te inspireren en in interactie te treden, websites, blogs en reclamebanners om de zichtbaarheid te verhogen, vergelijkingssites… Ook de aankoop van online sleutelwoorden om uw zichtbaarheid in zoekresultaten te verhogen, is het overwegen waard.

Gemakkelijk uw website creëren

Anthony Belpaire raadt enkele gratis en eenvoudige oplossingen aan zoals Weebly, Wix of Wordpress om een website op te richten (het is essentieel om ook een mobiele versie te creëren) of PrestaShop en Joomla om een e-shop te ontwikkelen. “Het vraagt echter tijd en in het begin eventueel de hulp van een professional, want het is verleidelijk om eerder het product naar voor te schuiven, dan duidelijk aan de behoeften van de consumenten te beantwoorden.” Nu u alle elementen in handen heeft, kan u eraan beginnen!

Hoe begint u er aan?

Is er een betere manier om tips te ontdekken om uw bedrijf op het internet te positioneren en om uw online aanwezigheid te versterken, dan zich 40 minuten over het onderwerp te informeren tijdens een conferentie gegeven door experts van Google? Bizcover en Google waren aanwezig op Beurs Ondernemen 2016. De presentatie gemist? Hieronder vindt u de SlideShare terug:

Anthony Belpaire

Bijdrage:

Anthony Belpaire

Anthony Belpaire is Industry Head bij Google Belgium. Hij is ingenieur in artificiële intelligentie van opleiding. Hij studeerde in Gent en Valencia voor hij zich aanmeldde bij het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology.

Verzend