Voordat Jeremy Le Van in New York als design director aan de slag ging bij Microsoft, was hij actief in uiteenlopende sectoren: van kunst tot handel, en dat zowel in start-ups als in organisaties met wereldfaam, aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. De jonge zakenman, wereldwijd bekend voor het creëren van de app 'Sunrise' (die hij verkocht aan zijn huidige werkgever), is dan ook de gesprekspartner bij uitstek om te antwoorden op deze vraag van Bizcover: wat kunnen Belgische en Amerikaanse ondernemers van elkaar leren?

Ontwikkelen in België, groeien in de VS

Voor we het Amerikaanse en Belgische zakenmodel vergelijken, moeten we nuanceren: net zoals we verschillen in ondernemerschap vaststellen tussen de verschillende Belgische regio's, hanteren ook de bedrijven in New York, San Francisco, Chicago en Boston een andere aanpak - zelfs al lijken die verschillen mettertijd enigszins te vervagen. Zo blijft de Big Apple het financiële hart van Amerika, en associëren we San Francisco historisch gezien met Silicon Valley en de zogenoemde 'GAFAM'-ondernemingen: Google, Apple, Facebook, Amazon en Microsoft. Wie fondsen wil werven voor een project in de technologiesector moet nog steeds daar zijn. Hetzelfde geldt voor marketing en networking met veel toegevoegde technologische waarde.

Nog meer dan in New York, zijn de kosten voor huur, levensonderhoud en arbeidskrachten in San Francisco amper betaalbaar. Het is een van de redenen waarom Sunrise, de kalenderapp die Le Van in 2015 voor 100 miljoen dollar doorverkocht aan Microsoft, eerst in Brussel en vervolgens in Parijs ontwikkeld werd. Pas wanneer het erom ging de groei van onze start-up te boosten, zijn we naar de States getrokken: het geloof van Amerikaanse investeerders (vaak met 'venture capital' of risicodragend kapitaal) in start-ups in de technologiesector is genoegzaam bekend.

De durf van de Amerikanen en de knowhow van de Belgen

Als er één ingesteldheid of denkwijze is die we van de Amerikanen kunnen overnemen, is het hun vermogen om te durven, en rekening te houden met een eventuele mislukkingHet is die stoutmoedigheid die hun bijna aangeboren gave voor promotie en marketing verklaart. Kijk maar naar hun steeds weer verrassende campagnes - en dan heb ik het niet enkel over verkiezingscampagnes. Op het oude continent zijn we soms misschien te voorzichtig, door te kritisch te zijn en te veel na te denken. Daar staat tegenover dat de Amerikanen de Belgische bescheidenheid als een model beschouwen, zowel in de sport als in het ondernemerschap. De Belgische deskundigheid en knowhow, hoe discreet ook, gaan in Amerika niet onopgemerkt voorbij, meer nog, ze zijn gewild. Met onze kweekvijver aan talent en onze internationaal gerenommeerde scholen en opleidingscentra hebben wij Belgen niets om ons over te schamen. 

Ondernemingszin: jong geleerd, oud gedaan

In de VS hebben kinderen een kraampje met limonade aan 2 dollar op een straathoek.
Vorming speelt een belangrijke rol in het ondernemerschap. In België beginnen veel mensen, na hun studies handelswetenschappen of economie, bij een bedrijf van het type 'big four' (EY, Deloitte, KPMG, PwC, i.e. de vier grootste consultancybedrijven), om dan tegen hun veertigste te beseffen hoeveel zin ze hebben een eigen onderneming uit de grond te stampen. In de Verenigde Staten zijn ze er al veel vroeger bij: daar hebben kinderen op de straathoek een kraampje met limonade aan 2 dollar. Hoewel het een cliché lijkt, zijn talrijke Amerikaanse selfmade mannen en vrouwen zo ooit begonnen. Hoe jonger een gezonde ondernemingsreflex wordt aangeleerd en ingegeven, hoe beter. Beeld je eens in welke voordelen die vroegtijdige ondernemingszin zou kunnen opleveren in combinatie met de Belgische knowhow...

Business behoort …

  • In de VS:

... aan diegene die er het vroegst bij is. In de Verenigde Staten is timing alles, gezien het aantal concurrenten omvangrijker is: meer mensen hebben hetzelfde idee, het gaat er dus om snel te zijn.

  • In België, en in Europa in het algemeen:
... aan wie hard werkt. Hier geldt het omgekeerde: weinig personen komen op dezelfde ideeën, er is dus minder concurrentie. Dat betekent dat je al gauw in een nichemarkt zit... en je dus dubbel zo hard moet werken om de legitimiteit van je concept te bewijzen, tot het erkend wordt door de markt. 

Maak van uw Amerikaanse droom geen nachtmerrie

Eenmaal je vertrokken bent, is het zaak beide voeten op de grond te houden. Dat mag u niet vergeten, of je je nu in België of in de VS bevindt: na de initiële trots bij een geslaagde fondsenwerving, moet alles eigenlijk nog beginnen. U kunt niet achteroverleunen en toekijken hoe uw euro's of dollars wegsmelten. De fondsenwerving is slechts een eerste stap, en tijdens de volgende stappen is het goed regelmatig de nodige monitoring te doen. De droom ruimt dan plaats voor een reality check.

Jérémy Le Van

34 jaar oud ... en de ondernemer Jeremy Le Van is al wereldwijd bekend door de verkoop van zijn app 'Sunrise'. Deze jonge, Belgische miljonair zorgt voor sensatie, zowel door zijn ondernemingszin als door zijn creatief genie. Momenteel is hij directeur Design bij Microsoft. Hij ontwikkelde bovendien de interface voor de app 'Foursquare'.