Voordat Jeremy Le Van directeur Design bij Microsoft in New York werd, was hij aan beide kanten van de Atlantische Oceaan actief in uiteenlopende sectoren, zoals kunst en handel en werkte hij zowel in een start-up als in organisaties met wereldfaam. Deze jonge zakenman, wereldwijd bekend voor het creëren en later verkopen van de app 'Sunrise' aan zijn huidige werkgever, is dan ook de gesprekspartner bij uitstek om te antwoorden op de vraag van Bizcover: wat kan de Belgische ondernemer leren van zijn Amerikaanse evenknie? En omgekeerd.

Ontwikkelen in België, groeien in de VS

Voor we het Amerikaanse en Belgische zakenmodel vergelijken, moeten we nuanceren: net zoals we verschillen in ondernemerschap vaststellen tussen   Belgische regio's, werken bedrijven in New York, San Francisco, Chicago en Boston ook niet op dezelfde manier, al lijken deze verschillen  langzaam te verdwijnen. Hoewel Big Apple nu eenmaal de Big Apple blijft, associeert men San Francisco historisch met Silicon Valley en de zogenoemde 'GAFAM'-ondernemingen (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft). Hier zoekt men investeerders en geld voor een project in die sector. Hetzelfde geldt wanneer men marketing en networking met veel toegevoegde technologische waarde wil. De huurprijzen, kosten van levensonderhoud en arbeidskrachten zijn er echter bijna onbetaalbaar, in San Francisco nog meer dan in New York. Dat is een van de redenen waarom Sunrise (nvdr: een kalenderapp, in 2015 voor 100 miljoen dollar door Microsoft van Jeremy Le Van overgenomen) eerst in Brussel en vervolgens   in Parijs werd ontwikkeld. Zodra we de groei van onze start-up moesten bevorderen, zijn we naar de VS getrokken. Het geloof van Amerikaanse investeerders (vaak met 'venture capital', risicodragend kapitaal) in start-ups in de technologische sector is algemeen bekend.

De kunst van het wereldkundig maken van de Amerikanen en de knowhow van de Belgen

Als we één ingesteldheid of denkwijze van de Amerikanen kunnen overnemen, is het hun bekwaamheid om te durven en een eventuele mislukking in te calculeren. Deze durf verklaart hun bijna aangeboren gave voor promotie en marketing. Kijk maar eens naar hun campagnes – niet enkel verkiezingscampagnes – die telkens verrassend zijn! Op het Oude Continent hebben we door onze kritische instelling en door te veel bedenkingen misschien iets te veel de neiging om aan de rem te trekken. Daarnaast beschouwen de Amerikanen de Belgische bescheidenheid als een model, zowel in de sport als in het ondernemerschap. De Belgische deskundigheid en knowhow, hoe discreet ook, worden in Amerika opgemerkt en zijn zelfs veelgevraagd. De Belgen hoeven zich niet te schamen voor hun kweekvijver van talenten, voor hun scholen en andere opleidingsplaatsen, die ook buiten de grenzen van ons vlakke land in aanzien staan.

Ondernemerschap met de paplepel

In de VS hebben kinderen een kraampje met limonade aan 2 dollar op een straathoek.
Opleiding speelt een belangrijke rol in het ondernemerschap. Na de studie 'business and economics' is het in België erg gangbaar om te starten bij een onderneming van het type 'big four'. Als men de veertig nadert, krijgt men zin om een eigen ondernemersproject te ontwikkelen. In de Verenigde Staten daarentegen komt een neus voor zaken niet pas na enkele jaren: kinderen hebben een kraampje met limonade aan 2 dollar op een straathoek. Hoewel het een cliché lijkt, hebben talrijke Amerikaanse selfmade mannen en vrouwen zich volgens dit model opgewerkt. Hoe vroeger een goede ondernemingsreflex wordt bijgebracht en verworven, hoe beter.    Beeld je eens in wat een voordeel de Belgen zouden halen uit die vroegtijdige ondernemingszin in combinatie met hun knowhow!

Business behoort …

  • In de VS

... aan wie vroeg opstaat. In de Verenigde Staten is timing alles, aangezien het aantal concurrenten omvangrijker is. 

  • In België, en in Europa in het algemeen:
... aan wie hard werkt. Hier geldt het omgekeerde: weinig personen komen op dezelfde ideeën, er is dus minder concurrentie. Dat betekent dat men zich in een niche bevindt, maar ... men moet dubbel zo hard werken om de legitimiteit van zijn concept te bewijzen, tot de markt erkenning geeft. 

Opdat de Amerikaanse droom geen nachtmerrie wordt

Eerst voelt men zich in de wolken, maar men moet algauw beide benen op de grond hebben. Een bepaald punt mag u namelijk niet uit het oog verliezen, noch in België, noch in de VS: na het moment van trots bij het inzamelen van een mooie som geld, moet alles nog opgebouwd worden. U kunt niet achteroverleunen en toekijken hoe uw euro's of dollars wegsmelten. Dat was slechts een eerste stap; bij de volgende denkt u best regelmatig aan monitoring. De droom ruimt plaats voor een reality check.

Bijdrage:

Jérémy Le Van

32 jaar oud ... en de ondernemer Jeremy Le Van is al wereldwijd bekend door de verkoop van zijn app 'Sunrise'. Deze jonge, Belgische miljonair zorgt voor sensatie, zowel door zijn ondernemingszin als door zijn creatief genie. Momenteel is hij directeur Design bij Microsoft. Hij ontwikkelde bovendien de interface voor de app 'Foursquare'.

Verzend