Van 7 tot 10 september vond het festival eat! BRUSSELS, drink ! BORDEAUX plaats, waar BNP Paribas een nieuwe manier van contactloos betalen testte. Naar aanleiding daarvan spraken we met Nicolas Conti, Project Manager bij BNP Paribas, over deze nieuwe manieren van digitale betalingen die nuttig zijn voor zowel de organisatoren van evenementen als voor kmo’s in verschillende sectoren.

Snelle en innovatieve betalingsmethoden

Zoals u al kon lezen in een vorig artikel ontwikkelen er zich nieuwe, alternatieve betaalmethoden naast de traditionele betalingen met bankkaart via een terminal. Een ervan is het contactless (‘zonder contact’) betalen. Hierbij voert de gebruiker de betaling uit door zijn bankkaart of een specifiek voorwerp nabij een compatibele betaalterminal te houden.

 

Deze methode doet zich voor onder drie vormen:

1. Een bank- of kredietkaart met een NFC ‘contactloos’ certificaat;

2. Een «wearable», dat is een ‘verbonden’ voorwerp zoals een magnetische kaart, een armband of een sleutelhanger. Vaak wordt dit gebruikt op evenementen : de gebruiker kan de wearable (her)opladen aan een loket, via een laadpaal of via een app op zijn smartphone;

3. Applicaties voor smartphones (Android Pay, Apple Pay, Samsung Pay).

Contactloos betalen is gebruiksvriendelijk en levert tijdwinst op. Bovendien loopt u minder risico’s als u hier gebruik van maakt.

Gebruik op het culinaire festival eat ! BRUSSELS

Het festival ‘eat/BRUSSELS, drink ! BORDEAUX’ verkoos de methode van de wearables. De bezoekers konden een herlaadbare magnetische kaart aanvragen, die speciaal werd ontworpen voor het festival en waarop ze een bedrag naar keuze konden plaatsen.

Nicolas Conti legt uit: “Wij hebben de tickets of jetons vervangen door het contactloos betalen, waardoor de wachtrijen minder lang worden, zowel aan de verschillende degustatiestandjes als aan de loketten. Bovendien is het veiliger voor de bezoeker.”

Veiligere en transparantere betaalmethode

Wanneer er met cash geld wordt betaald, zijn er meer risico’s. Met contactloos betalen is er minder kans op misbruik, diefstal van de kassa  of verlies van geld. Als u uw kaart verliest, is die bovendien niet verbonden aan uw bankrekening, maar enkel aan het beschikbare bedrag op die kaart.

De wearable zorgt zelfs voor een betere organisatie en beheer, want het personeel weet precies en direct wat er aan elke stand is verkocht. “Als we dankzij deze gegevens bijvoorbeeld opmerken dat de ene stand meer bezoekers lokt dan de andere, dan kunnen we het personeel onmiddellijk gerichter inzetten bij de ene of de andere stand. Het is dus ook ideaal voor stockbeheer en bevoorrading”, zegt Nicolas Conti.

België maakt stilaan de overgang naar contactless

Wereldwijd is er een tendens naar contactloos betalen. Maar België loopt achter op haar buurlanden.  Volgens Worldline verloopt 25% van de betalingen in Nederland zonder contact. In België is dat minder dan 1%. “Het duurt even voor de Belgische banken en betaalterminals zich aanpassen aan de contactless tendens”, legt Nicolas Conti uit. Hij benadrukt : “België moet nu nog grote stappen zetten in de richting van contactloos betalen, terwijl het in Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië al grotendeels is ingeburgerd. In Londen kunt u bijvoorbeeld rechtstreeks contactloos betalen aan de ingang van de metro.”

De overgang naar contactloos betalen lijkt wel het enthousiasme te wekken bij de gebruikers. Zo is volgens een studie van Mastercard “één Belg op twee (52%) bereid om in de winkel nieuwe betaalmethoden aan te nemen.”

Contactless betalingen met een bankkaart of smartphone   kunnen ongeveer een op de drie Belgen bekoren (respectievelijk 32% en 35%). Voor mobiele betalingen zijn er zelfs meer voorstanders onder de early adopters (‘pioniers’): 63% wil graag op deze manier betalen in de winkel.

Nu de verschillende spelers op de markt en de gebruikers klaar lijken voor contactless betalingen,  zijn alle voorwaarden vervuld om deze nieuwe betaalmethoden aan te moedigen bij de Belgische handelaars! 

Nicolas Conti

Nicolas Conti is Business Development and Project Manager op de marketingafdeling van BNP Paribas Fortis. Hij doet dit al zes jaar en houdt zich voornamelijk bezig met digitale betaalmethoden en innovaties. Zijn doel is om aan ondernemers en klanten betaalmethoden voor te stellen die het best passen in hun dagelijkse leven. 

Verzend