De “gewone” surfers die mee denken en zelfs beslissen over hoe nieuwe producten en diensten er moeten uitzien? Over enkele jaren is het misschien gemeengoed. De eerste kiemen van de trend worden gelegd in nieuwe vormen van e-government en ook enkele jonge Belgische ondernemers zetten in op dit initiatief. Wietse Van Ransbeeck, medeoprichter van CitizenLab, legt uit.

U wilt mee bepalen of uw stad al dan niet autovrij moet worden? Of wanneer er koopavonden georganiseerd moeten worden? Of welke boeken de bibliotheek moet aankopen? Als het van het Belgische CitizenLab afhangt, wordt uw stem over enkele jaren met enkele muisklikken gehoord. “Civic engagement”, zo heet de nieuwe trend.

“CitizenLab is een platform dat verschillende aspecten van de stad, waarmee de burger geconfronteerd wordt, samenbrengt”, aldus Van Ransbeeck. “Iedere burger kan er over stemmen, brainstormen en discussiëren. De voorstellen met de meeste stemmen komen bovenaan te staan in een ranglijst.”

Van crowdsourcing naar civic engagement

Volgens Van Ransbeeck is civic engagement de logische uitloper van bestaande fenomenen als crowdfundingcrowdsourcing, co-creation en open innovatie. “Momenteel zijn het vooral Amerikaanse steden die er mee bezig zijn, zoals San Francisco, Austin, Boston en New York. Dat is eigenlijk opmerkelijk omdat er meer smart cities[1] zijn in Europa, maar daar ontbreekt het vaak aan platformen om ideeën snel met burgers te delen.” En daar hoopt CitizenLab op in te zetten. Het verdienmodel van het bedrijf is simpel: steden betalen een  honorarium, dat hoger ligt naargelang de “customization” dat ze van het platform verwachten. 

P&G doet mee

Naast dergelijke burgerparticipatie, doen ook bedrijven beroep op de input van hun klanten om producten en diensten te verbeteren of te ontwikkelen. “Dat idee leeft nu al sterk”, zegt Van Ransbeeck. “De multinational P&G (Procter & Gamble) is er volop met aan het experimenteren. Klanten geven input over nieuwe producten of doen voorstellen en in ruil daarvoor krijgen ze bijvoorbeeld kortingsbonnen.”

“P&G mag dan wel het prototype van een consumentgerichte FMCG[2]-onderneming zijn, deze platformen werken bovendien ook uitstekend in een B2B-omgeving”, meent Van Ransbeeck. “Participatie beperkt zich niet tot één bepaalde sector, maar in de B2B-context staan de partners sowieso al wat dichter bij elkaar en hebben de contracten een grotere waarde, waardoor het engagement hoger ligt.”

Discussies modereren

Wat niet mag ontbreken, is een goede moderator die de discussies op het platform in goede banen leidt. “De communicatie moet heel open zijn, maar er moet ook snel aangegeven worden wat kan en wat niet. Men mag grote dromen hebben en gekke dingen voorstellen, maar de ideeën moeten ook realistisch blijven!”

Voor de komende jaren ziet Van Ransbeeck een grote toekomst voor dit soort participaties. “Het is al heel relevant en die relevantie zal alleen maar toenemen”, zegt hij. “Bedrijven en overheden moeten en willen steeds meer luisteren naar hun mondiger geworden klanten. Wat willen ze precies? En hoe kunnen we daar op inspelen? Dat zijn vragen die we met dergelijke concepten kunnen beantwoorden.”

[1] Een smart city, of intelligente stad in het Nederlands, maakt gebruik van digitale technologieën of informatie- en communicatietechnologie (ICT) om de kwaliteit en de prestaties van stedelijke diensten te verbeteren, de kosten en het verbruik van hulpbronnen te verminderen, en om efficiënter en actiever met haar burgers te interageren.

[2] Fast moving consumer goods (FMCG) heeft betrekking op een breed scala aan veel verkochte consumentengoederen zoals voeding, toiletartikelen, cosmetica, wasmiddelen en andere niet-duurzame producten zoals gloeilampen, batterijen en plastic wegwerpproducten voor het huishouden.

Wietse Van Ransbeeck

Wietse Van Ransbeeck (22) is de oprichter van CitizenLab. Momenteel verblijft hij in Tokio, waar hij zijn laatste jaar als Handelsingenieur aan de ULB/Solvay afwerkt. Hij is gebeten door het ondernemerschap en kaapte in 2014 met Pitu de hoofdprijs weg bij Battle of Talents. In zijn vrije tijd maakt hij het liefst verre reizen.

Verzend