Het enthousiasme waarmee Joachim Gillet zijn overtuiging verdedigt, werkt aanstekelijk: de 'chatbot-revolutie' is niet te stuiten. Hij keerde de schoolbanken de rug toe om zich op zijn eerste start-up in dit vakgebied te storten. Het bewijs dat op ondernemen geen leeftijd staat?

Robots voor een betere klantenrelatie

"Ik vond mijn roeping toen ik mijn moeder hielp met haar webshop. Ik bedacht en maakte reclamecampagnes met behulp van de sociale media, maar ik stuitte telkens weer op het gebrek aan een echte relatie met de klant." 

 

Dankzij mijn zoektocht ontdekte ik de kracht van 'bots': software die de dialoog tussen internetgebruikers en een bedrijf automatiseert. Facebook en Skype gebruiken ze sinds 2016 op grote schaal. Zo kun je al via instant messaging inlichtingen opvragen over een vlucht of extra tomaten op je pizza bestellen.

 

Ik zie er zowel praktische als economische voordelen in voor ambachten en kmo's. We werken bijvoorbeeld samen met een schoonheidssalon in Leuven en Waterloo. Dankzij hun bot kun je rechtstreeks via Messenger een afspraak boeken, zonder dat je een aparte app nodig hebt. De bot kijkt na wanneer er tijd vrij is en legt de afspraak automatisch vast. "De bot begrijpt natuurlijk taalgebruik en reageert, als een soort moderne versie van een callcenter. Als het gesprek om verduidelijking vraagt of specifieke aandacht vereist, neemt een mens over." 

Overtuigen van de efficiëntie van bots

Ik begreep al snel dat ik, om klanten te overtuigen, de weg op moest om demonstraties te geven in bedrijven. Momenteel voeren we tests uit met een zeer grote onderneming en een mediabedrijf. Door hun enorme schare fans is een ideale interactie niet altijd mogelijk. "Chatbots kunnen een deel van het proces automatiseren en het werk van de community managers vereenvoudigen. Die kunnen sowieso niet de hele dag mensen te woord staan." 

Millennial zijn: een voordeel voor technologische vernieuwing

Mijn generatie is geboren met het internet. Wij zijn doordrongen van technologie en gaan er flexibel mee om. Wanneer ik mijn project voorstel, heb ik soms de indruk dat ik een mondeling examen afleg voor een oudere en sceptische jury, maar dat weet ik snel om te vormen tot een voordeel. Ik weet waarover ik spreek en de technologie die wij hebben ontwikkeld, maakt indruk. "In dit segment zijn in Europa weinig spelers actief. Wij zijn trots dat wij de eersten zijn in België."

 

Ondernemen kwam voor mij als vanzelf: "Ik kan mij voorstellen dat het huidige schoolsysteem niet voor iedereen geschikt is." Ik had het zelf erg moeilijk om er mijn draai in te vinden en ik durf te wedden dat maatschappelijke meerwaarde niet per se wordt uitgedrukt in aantal diploma's. Mijn motto? Doorbreek en verander de regels, zelfs al mik je soms te hoog: "Ik ben niet bang van compleet geschifte projecten. Ik heb het geluk omringd te worden door een familie van ondernemers, en dat motiveert."

Bijdrage:

Joachim Gillet

Joachim Gillet, een 20-jarige Brusselaar, stamt uit een multicultureel gezin. In 2016 verliet hij de schoolbanken om zijn eigen bedrijf op te richten, Chatbot Plus.

Verzend