Om te voldoen aan de almaar grotere vraag van het publiek is de voedingsindustrie transparanter geworden over de herkomst van de ingrediënten. Daar is in België meer en meer vraag naar, zoals blijkt uit een onderzoek van Fairtrade België: consumenten gaan vaker uit zichzelf op zoek naar producten uit de eerlijke handel. 72% wil dat het productaanbod wordt uitgebreid. Ook naar de modesector, want uiteindelijk is de filosofie dezelfde, zegt Valérie Berckmans.

Fair trade als identiteit

Beeld het u even in, in de grote kledingketens gaat 0,5% van de prijs van een kledingstuk naar de arbeidskrachten – om van de katoenproductie nog te zwijgen. "Ik kon niet tegen mijn eigen overtuigingen ingaan". Ik verbouw uiteraard geen katoen in mijn eigen tuin, maar ik let erop dat ik alles lokaal laat produceren. Daarnaast ben ik net als andere modeontwerpers tegen de overconsumptie van kleding. Wij strijden tegen de dwangmatige aankoop van kleren ... want zo ontstaat er veel afval. "Wij volgen de collecties en seizoenen niet maar hechten belang aan duurzaamheid en ik ben daar trots op." 

Fair trade tegenover grote merken

Consumenten hebben zo hun eigen koopgedrag. Er zijn allerlei profielen. Er zijn mensen die alleen kleding dragen van mij, en die worden aangetrokken door het Belgisch label of het zeer beperkte aantal stukken, maar daarnaast zijn er ook meer gemengde profielen. "Sommigen dragen een mix van H&M en mijn creaties. In het begin waren de reacties nogal grappig, want biomode wordt in de eerste plaats geassocieerd met hippies. En mijn kleding is totaal anders."

Hoe een zekere ethiek koppelen aan uw merk?

"Het kan, mijn bedrijf is daar een mooi voorbeeld van. Trek voldoende tijd uit om uw doelpubliek goed te bestuderen." Analyseer ook welke marges er in uw sector mogelijk zijn. In mijn tijd zat fair trade niet in het lessenpakket op school. Vandaag bevestigen de getuigenissen van tal van studenten en docenten dat ik het bij het rechte eind had. De fairtradesector is geen niche meer. Het is een beweging die almaar sterker wordt. Ik garandeer u: ethiek en mode ontwerpen zijn perfect te combineren.

Valérie Berckmans

Valérie Berckmans werkte eerst voor Annemie Verbeke en vestigde zich daarna in de Dansaert-wijk in Brussel. Haar boetiek-werkplaats is een voorbeeld van ecologische en lokale handel, in de geest van slow fashion.

Verzend