Bots zijn stukjes software die taken automatiseren en ontworpen zijn om aan te voelen als een gesprek met een echte mens via instant messaging (IM), Internet Relay Chat (IRC) of een andere webinterface. Welke waarde hebben ze voor uw bedrijf of product? Hoe zullen bots onze manier van communiceren beïnvloeden? Thomas Van Overberghe over hoe bots onze manier van leven naar een nieuw niveau zullen tillen.

“Bots are the new applications”, zo sprak Satya Nadella, CEO van Microsoft op een conventie voor developers. Net nu de markt van applicaties boomt, worden er minder en minder applicaties gedownload. Gebruikers raken snel geïrriteerd omdat ze voor alles een andere applicatie moeten openen. Met de opkomst van bots kan dit wel eens veranderen. Door verschillende bots in één applicatie te integreren kunnen consumenten meerdere apps tegelijk raadplegen en wordt switchen tussen verschillende apps verleden tijd. Bots zijn uiteraard niets nieuws en bestaan al een hele tijd. Denk maar aan de chatbot in de applicatie Skype. Maar nu staan ze echt voor de grote doorbraak. En dat heeft zo zijn redenen.

De grote spelers

Heel wat grote bedrijven, zoals Microsoft, Google, Apple en Facebook, geloven in de toekomst van artificiële intelligentie en de eindeloze mogelijkheden van bots. Deze spelers zijn al volop aan het experimenteren met bots en finetunen hun eigen bot op hun eigen platformen. Zo werkt Microsoft met de bot Cortana, Google met Google Now, Apple met Siri en Facebook met M. Naast het verbeteren van hun eigen bot, implementeren ze ook andere bots van externe ontwikkelaars op hun platformen.

Eén kanaal, meerdere bots

Bots integreren in één applicatie zorgt ervoor dat je niet langer hoeft te switchen tussen verschillende apps. Het weerbericht checken, vliegtickets boeken en zelfs kledij kopen, het kan binnenkort allemaal in een en dezelfde applicatie. Hierdoor kunnen bedrijven via chat-platformen hun bots integreren. Chat-platformen worden vaak gebruikt in een ontspannen sfeer. Hierdoor worden contacten tussen klanten en bedrijven een heel pak luchtiger en kan de klant ook rekenen op snellere respons dan bijvoorbeeld via e-mail.

Door de integratie van bots worden deze kanalen een verzamelplatform om te communiceren.

In China en Japan bestaan dergelijke platformen al en zijn ze razend populair. Apps als WeChat en Line worden nu al ingezet om restaurants te boeken, kleren te kopen en lotto te spelen. Handelszaken gebruiken deze apps zelfs als betaalfunctie bij een offline aankoop.

Menselijke conversaties

De grootste uitdaging bestaat er in om bots zo menselijk mogelijk te laten converseren. Ook het begrijpen van menselijke taal is op dit moment nog een verbeterpunt. De menselijke taal is enorm complex en gevarieerd. Waar een computer net duidelijke en afgebakende structuren en instructies nodig heeft. Zowel Siri (de spraakbot van Apple) als Cortana (de spraakbot van Microsoft) slagen er meer en meer in om conversaties zo menselijk te laten overkomen.

Er schuilt ook een gevaar in aIl-in-machine-learning. Wie weet hoe een bot leert, weet ook hoe hij een bot kan manipuleren. Daarom is het cruciaal dat de bots correct en veilig geprogrammeerd worden.

Apps vs bots

Door het integreren van bots, is de interactie met computers toegankelijker geworden voor het grote publiek. Deze evolutie zal onze communicatiekanalen naar een volledig ander niveau tillen. Let wel, dit betekent niet dat het tijdperk van de apps voorbij is. Applicaties zullen nooit volledig worden vervangen door bots, net zoals het touchscreen ook het toetsenbord en muis nog niet overbodig heeft gemaakt. Ze kondigen wel een nieuwe, natuurlijkere interface aan.

Thomas  Van Overberghe

Bijdrage:

Thomas Van Overberghe

Thomas Van Overberghe is student in Grafische en digitale media aan de Arteveldehogeschool Gent en stagiair bij Forcit.

Verzend