Men hoort steeds vaker spreken over 'Big Data', zonder er echter het fijne van te weten. Philippe Van Impe, oprichter van Data Innovation Hub, vertelt over Big Data en de mogelijkheden die deze tool algauw zal bieden.

Big Data, wat is dat?

Big Data is een term die recent is opgedoken en wijst op de ongelooflijke hoeveelheid informatie die dankzij de nieuwe technologieën wordt verzameld. Sociale netwerken, smartphones, websites, kredietkaarten, allerlei voorwerpen met internetverbinding, enz. Met deze middelen kunt u gegevens over de demografie, het gedrag en de interesses van uw klanten verzamelen. Door ze afzonderlijk te gebruiken, kunt u niet altijd conclusies trekken, maar door al die informatie te combineren, kunt u voorspellen wat uw klanten zal interesseren.

Amazon gebruikt bijvoorbeeld de gegevens van Big Data om zijn klanten boeken aan te bevelen aan de hand van hun vorige aankopen, maar ook op basis van de aankopen van andere consumenten die dezelfde boeken hebben gelezen.

Big Data vinden en benutten

De vraag is dus waar u die gegevens kunt vinden en hoe u ze toepast. In de eerste plaats kunt u gebruik maken van de tools die Google aanbiedt, zoals Analytics – bijvoorbeeld om te weten van waar de bezoekers van uw website afkomstig zijn – of Trends, dat u informatie geeft over de meest gebruikte sleutelwoorden in verband met uw activiteiten.

Aarzel ook niet om eens te kijken naar de statistieken op de Facebookpagina van uw onderneming. Onder de verschillende tabs ontdekt u meer over uw groepen. U kunt er achterhalen welk soort publicaties uw fans verkiezen en welke momenten van de dag het gunstigst zijn om een bericht te posten, gezien uw doelgroep.

Nu alvast trainen

Data Innovation Hub organiseert speciaal voor professionals Boot Camps om te leren hoe ze profijt kunnen hebben van Big Data. Dat is nu net de grote uitdaging voor ondernemingen: hoe sneller zij in staat zijn om de gegevens van Big Data te benutten, des te sneller kunnen ze die begrijpen en op intelligente wijze gebruiken.

Big Data en het gebruik ervan staan nog in de kinderschoenen. Het is echter cruciaal om deze tool in het oog te houden en nu al de nodige kennis hierover te ontwikkelen: het is ongetwijfeld dé marketingtool van de toekomst en biedt nog veel meer!

philippe van impe

Bijdrage:

Philippe Van Impe

Philippe Van Impe is mede-oprichter van Brussels Data Science Community, een gemeenschap van specialisten in gegevens en ondernemingen. Hij is bovendien oprichter van de European Data Innovation Hub.

Verzend