In 2013 lanceerden vier jonge Brusselaars Take Eat Easy,  een platform dat het voorbeeld van Uber volgt en de thuislevering van gerechten revolutionair verandert. Een win-winsysteem voor restauranthouders en klanten. Of toch niet?

Platformen voor de toekomst

De Uber-economie breidt uit: Airbnb, BlaBlaCar, Booking.com... De start-up Take Eat Easy ging van start nadat hij 6 miljoen euro had opgehaald bij investeerders. Een bewijs dat dit type dienstverlening echt groeipotentieel heeft in diverse sectoren (taxi’s, hotels, autodelen, restaurants).

“Het Uber-model is voornamelijk gebaseerd op deeleconomie en overcapaciteit, zowel in het aanbod (chauffeurs, hotels, restaurants) als in de vraag (klanten). Het maakt gebruik van mobiele technologie, geolokalisatie, online betalingen en feedback van de klanten. Dankzij die verschillende factoren kan het bedrijf de klant een gedifferentieerde ervaring bieden voor een fractie van de marktprijs,” zegt Boris Jancen, hoofdredacteur van Inside digital media. “Maar het autodeelplatform inspireert de nieuwe ondernemers even sterk als het de oudere afschrikt.”

Het Uber van de restaurantsector

Het idee voor Take Eat Easy, geïnspireerd op platformen zoals Pizza.be en Just-eat.be, is ontstaan bij 4 jonge afgestudeerden zonder ervaring met restaurants, logistiek en het internet. Het concept is eenvoudig, maar efficiënt: de link zijn tussen de consument en restaurants die niet aan huis leveren en, afgekeken van Uber, de afleveraars in staat stellen om te werken wanneer ze willen om een centje bij te verdienen. Een idee dat navolging krijgt bij de Belgische start-ups, met initiatieven zoals Deliveroo.

Een win-winsysteem

Het platform rekent 30% commissie aan op elke geleverde bestelling. In dat bedrag is de vermelding van het restaurant op de website inbegrepen. Zo kan de restauranthouder zijn klanten aan zich binden, nieuwe klanten aantrekken en zijn zichtbaarheid op het internet verhogen. Met deze formule moeten er ook geen bijkomende leveringskosten worden aangerekend aan de klant. Het platform in de vorm van een website en een app biedt de restauranthouders een alternatief voor e-commerce. De klant kiest zijn gerecht op het scherm en betaalt met zijn kaart. Bijkomende troeven zijn dat de online transactie beveiligd is en dat de klant zijn koerier kan volgen via Tracking GPS.

Toegevoegde waarde: voor- en nadelen

Een platform zoals Take Eat Easy heeft reële voordelen, maar er zijn ook nadelen. De restauranthouder heeft geen extra communicatiekosten, of kosten voor de ontwikkeling en het beheer van een e-commerce site. “De restauranthouder hoeft geen koerier in dienst te nemen of in zee te gaan met een externe dienstverlener. Maar vooral, hij kan bijkomende verkopen genereren en dus zijn omzet een boost geven. Het is alsof hij zijn restaurant zou uitbreiden zonder kosten en zonder risico,” besluit Adrien Roose.

Anderzijds zal de 30% commissie het enthousiasme bij veel restauranthouders misschien doen bekoelen en hen spijt doen krijgen dat ze in een e-commerce site hebben geïnvesteerd. Vooral omdat controle over en toegang tot de klanteninformatie uitgesloten is. Wat vindt u?

Adrien Roose

Na zijn studies in business engineering en een eerste werkervaring in het bankwezen, startte het "Take Eat Easy"-avontuur van Adrien Roose in 2013. In Londen kwam hij op het idee om een app te ontwikkelen die zou toelaten om restaurantgerechten aan huis te leveren. Vandaag de dag, groeit en ontwikkelt de app zich ook in het buitenland.

Verzend