Een smartphone is tegenwoordig een onmisbaar instrument. Bovendien is het niet gemakkelijk om als voltijds ondernemer het werk te plannen. Er bestaan echter een heleboel hulpmiddelen die uw leven aangenamer kunnen maken. Een beknopt overzicht van tools waarmee u tijd en productiviteit wint.

Om te plannen als een minister: Lumenaki

Lumenaki is een app waarmee u digitale notitieboekjes kunt maken en deze vervolgens op al uw mobiele toestellen kunt synchroniseren. Gedaan met verloren geraakte notities, onvindbare to-dolijstjes, rondslingerende krantenknipsels, ontvangstbewijzen verspreid over uw bureau, ... Met Lumenaki beheert u uw agenda's en adressenboekjes, verzamelt u de op het internet gevonden gegevens en behoudt u het overzicht van uw post op sociale media. Als een ware “content manager” kunt u deze vervolgens delen en zelf beslissen over verschillende toegangsniveaus. Voor wie allergisch is aan ordenen: de beste manier om de app te benutten, is om een momentopname van uw belangrijke documenten te maken, deze te taggen en in verschillende rubrieken op te slaan. Zo vindt u ze in enkele klikken terug. Kortom: Lumenaki is een echt digitaal geheugen! De app is gratis, u betaalt wel vanaf een bepaalde opslagruimte. 

Om te netwerken als een professional: CamCard

Deze uiterst eenvoudige, gratis app helpt u om een – voor velen dagelijkse – kopzorg op te lossen: wat te doen met de visitekaartjes die u krijgt? Vaak zijn ze lastig, worden ze ergens neergelegd, stapelen ze zich op en gaan uiteindelijk verloren. CamCard helpt dit probleem de wereld uit: gewoonweg door een foto te nemen, scant de app de informatie op het visitekaartje en slaat deze op. Daarna kunt u er aantekeningen bij zetten. Zo verliest u nooit meer een contact! 

Voor een vlot projectbeheer: Slack

Slack is een nieuwkomer voor het gemeenschappelijke beheer van projecten op afstand. De app is in Europa nog niet zo bekend, maar is zeer succesvol in de Verenigde Staten. Slack kende bovendien een enorme groei in 2015 en telt momenteel meer dan 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers. De redenen voor dat succes? De interface is erg intuïtief en u kunt ermee documenten uitwisselen, opslaan, terugvinden en rechtstreeks feedback krijgen. Bovendien is het platform perfect te integreren in de werkomgeving 2.0. Het is een gratis alternatief voor bestaande, betalende oplossingen. 

Om uw e-reputatie in het oog te houden: Mention

Tenzij u alwetend bent, is het moeilijk te achterhalen wie wat zegt over uw product of onderneming. Met Mention volgt u de trefwoorden die u zelf opgeeft op sociale netwerken en gelijk welke website in 42 talen. Zo kunt u strategisch waakzaam blijven, rustig op uw imago letten, anticiperen op crises en in real time gewaarschuwd worden. Befaamde ondernemingen als Microsoft of Asos maken al gebruik van de app. Laat niets meer aan het toeval over! Vroeger was de app gratis, nu moet u ervoor betalen. 

Om uw aanwezigheid op sociale netwerken te optimaliseren: Hootsuite

Het belang van sociale media is niet meer te onderschatten: ze dragen bij aan de bekendheid van een merk, versterken het engagement, vereenvoudigen de relatie met klanten... Kortom, een onmisbaar element voor elke business!  

Het beheer ervan kan echter tijdrovend zijn: Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram... algauw kunt u er niet meer wijs uit. Met Hootsuite beheert u uw accounts vanuit één platform: u plant, organiseert uw aanwezigheid, antwoordt en verkrijgt belangrijke informatie over uw prestaties dankzij de beschikbare analysetools. Opgelet: u betaalt voor de app vanaf 4 profielen op sociale media. 

Verzend