Een witte merel vinden voor uw bedrijf? Een nieuwe opdracht in de wacht slepen als zelfstandige? Voortaan kunt u ook een beroep doen op Facebook. Want dit sociale medium biedt nu een nieuwe service aan voor het zoeken naar jobs. Eentje die kan wedijveren met LinkedIn. Handleiding.

Nieuwe vormen van rekrutering

Online rekrutering is niet langer het exclusieve voorrecht van professionele netwerken zoals LinkedIn en andere gespecialiseerde “job boards”. De tool “Facebook jobs” werd begin 2017 in eerste instantie gelanceerd in de Verenigde Staten en Canada. Hij biedt services die rechtstreeks kunnen concurreren met LinkedIn, het sociale netwerk voor professionele relaties dat eind 2016 werd overgenomen door Microsoft. Een heuse aardbeving in de kleine wereld van de online rekrutering.

Hoe Facebook zich opwerpt als rekruteringsplatform

Professionals en bedrijven die ervaring hebben met het netwerkplatform LinkedIn doen er goed aan om ook te kijken naar Facebook als het gaat om rekrutering want het grootste sociale netwerk ter wereld biedt een nieuwe “Jobs”-functie aan. De naam zegt het al, deze functie geeft de bezitters van een Facebook-pagina de kans om werkaanbiedingen te publiceren. De tool is beschikbaar in 40 landen, waaronder België, en werd uitgewerkt om mensen die werk zoeken in contact te brengen met bedrijven in hun buurt. Facebook wil hiermee een troef op tafel gooien in de concurrentiestrijd met LinkedIn: lokale rekrutering. 

Een ander sterk punt van het sociaal netwerk: het publiek van Facebook en de hoeveelheid keren dat inhoud wordt bekeken en gedeeld, zijn niet te vergelijken met LinkedIn. Het sociaal netwerk telt inderdaad zowat 70 miljoen bedrijven die actief zijn voor 2,1 miljard gebruikersaccounts; een virale macht die veel uitgestrekter is dan die van LinkedIn, de huidige marktleider bij de professionele netwerken.

Een door Facebook uitgevoerde studie toont overigens aan dat één gebruiker op vier in de Verenigde Staten reeds een beroep heeft gedaan op Facebook om werk te vinden. Dat is goed voor 40 miljoen mensen op de 150 miljoen gebruikers van Facebook in dat land.

Een nieuw rekruteringsnetwerk voor handelaars en kleine bedrijven

De viraliteit die wordt aangeboden op Facebook maakt het mogelijk om efficiënter in contact te komen met lokale werkaanbieders dan via andere sociale netwerken. “Facebook Jobs” hoopt “de markt van jobs met een gemiddelde of zwakke kwalificatie” te kunnen bereiken, met name in de horeca of de detailhandel, in tegenstelling tot LinkedIn dat zich vooral richt op kaderleden en meer gespecialiseerde profielen.

Het wordt allemaal nog aantrekkelijker als u weet dat de nieuwe rekruteringsdienst van Facebook volstrekt gratis is voor de sollicitant. De werkaanbieder heeft de keuze om gratis een gestandaardiseerde fiche te gebruiken of zijn advertentie te doen opvallen tegen betaling. 

Anders gezegd, de nieuwe functie van Facebook is vooral gericht op werkaanbiedingen die niet altijd verschijnen op LinkedIn en op kleinere bedrijven.

Uw “lokale” advertentie met een muisklik!

Om een job te vinden via Facebook, volstaat het om naar facebook.com/jobs te surfen. Ga dan naar de tab met jobaanbiedingen op de pagina van een werkgever of op het Marketplace-platform.

Werkzoekenden kunnen solliciteren door te klikken op de knop “click now” vanuit een standaardformulier dat wordt aangeboden door Facebook. Sollicitaties worden dus automatisch verwerkt dankzij de informatie die het sociaal netwerk bezit. Deze gegevens kan de sollicitant nadien vrijuit aanpassen

Bedrijven publiceren de werkaanbiedingen via hun Facebook-pagina. Ze verschijnen dan op diverse plaatsen, zoals de Newsfeed, de Marketplace en de nieuwe ruimte die is bestemd voor jobs. Om nog meer zichtbaarheid te garanderen, kunnen bedrijven hun publicatie sponsoren met een publicitaire investering.

Ten slotte, de beide online rekruteringsplatformen zullen wellicht hun eigen specifieke sterke punten behouden. Facebook mikt hoofdzakelijk op nabijheid en lokale verankering. LinkedIn is meer gericht op gespecialiseerde profielen en biedt bedrijfsleiders en ondernemers ook de kans om in contact te treden met mensen in verantwoordelijke en beslissingsfuncties. 

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.