Trots zijn op uzelf, de meeste nuchtere Belgen vinden dat vaak geen positieve eigenschap. Nochtans kan het absoluut geen kwaad om af en toe uzelf in de bloemen te zetten. Marketingexperte Tina Fabry legt uit.

De wetenschap achter het fenomeen trots

“Ik ben door het fenomeen “trots” geïntrigeerd geraakt toen ik, door persoonlijke omstandigheden, een tijdje helemaal niet fier was op mezelf”, vertelt onderneemster Tina Fabry. “Ik merkte dat ik in een soort vicieuze cirkel terecht kwam:  een slecht zelfbeeld hebben, vreet aan u, waardoor u nog minder redenen heeft om fier te zijn en u ook minder plezier haalt uit uw werk.”

Er bleek ook heel weinig academisch onderzoek te zijn over het fenomeen “trots” en dus besloot Tina om zelf een kleinschalig onderzoek op te zetten. “Waarschijnlijk niet wetenschappelijk verantwoord, maar ik interviewde mensen over hun zelfbeeld en wat het met hen doet. Heel veel mensen zeiden me: door er nu bij stil te staan, besef ik dat ik er veel te weinig mee bezig ben.”

Er zijn ook verschillende vormen van trots, zegt Tina. We mogen zelfingenomen, misplaatste arrogantie niet verwarren met de echte fierheid, dat warme gevoel dat u krijgt van een schouderklopje. “Dat laatste geven we elkaar véél te weinig. Een dame die ik interviewde vertelde me dat ze door mijn vragenlijst besefte dat haar ouders nog nooit getoond hebben dat ze fier op haar waren, terwijl ze daar vreselijk naar hunkerde. Zelf geeft zij haar kinderen wel heel bewust geregeld een opsteker.”

“Het heeft voor een deel ook te maken met onze Belgische mentaliteit”, zegt de onderneemster. “Ik heb veel internationale vrienden, en ik merk dat bijvoorbeeld Amerikanen en Scandinaviërs veel meer hun trots tonen. Dat is voor hen de normaalste zaak van de wereld. Wij zijn het soms wel, maar we laten het niet zien en dat is jammer.”

Trots aanmoedigen

Tina is ervan overtuigd dat de kracht van trots en het compliment ook professionele relaties ten goede komt. “Ik heb voor mijn prospecten een speciaal “complimentenboekje” gemaakt. Elke pluim die ze krijgen, kunnen ze daarin opschrijven. Iedereen vindt dat geweldig! Op basis van dat boekje heb ik een reeks van 52 complimentenkaartjes gemaakt. Als u tevreden bent over iemand, mag u dat namelijk gerust ook tonen. En dan kunt u zo’n kaartje gebruiken.”

“Een compliment geven, maakt een enorm verschil en het kost niets. De enige voorwaarde: u moet het menen. Ik hoop dan ook dat mijn initiatief navolging krijgt bij andere bedrijfsleiders, want de Belgische baas geeft veel te weinig complimenten” aldus Tina. “Als u als bedrijfsleider uw trots toont en uw mensen complimenteert voor hun werk, dan gaan ze nog meer hun best doen. Ik geloof heel erg in leiderschap door beloning, dat werkt volgens mij stukken beter dan straffen of angst zaaien.”

Bijdrage:

Tina Fabry

Tina Fabry (°1969) bracht de eerste 20 jaar van haar professionele carrière in verschillende reclameagentschappen door. Sinds 2012 leidt ze haar eigen bureau, dat niet toevallig Proud Mary werd gedoopt. In haar schaarse vrije tijd vindt u haar terug op de dansvloer, want ze houdt van salsa. 

Verzend