Een eigen bedrijf draaiende houden is geen eenvoudige oefening. En wanneer de zaken goed gaan, is het vaak niet gemakkelijk om het alleen vol te houden. Op een bepaald moment, zal u moeten overwegen om extra krachten aan te werven. Julie Seutin van Floom maakt de afweging. 

Floom: creativiteit als oplossing

Julie Seutin, oprichtster van webwinkel Floom, waarmee ze biologische ontbijtgranen verkoopt, benadrukt het belang van creativiteit in alle stappen van het ondernemerschap.

Alleen starten

Een jaar geleden opende Julie Floom, een webwinkel voor biologische ontbijtgranen en granolas. “Voorlopig doe ik het nog helemaal alleen, op dit moment lukt dat nog net”, vertelt ze. “Maar ik voel wel dat ik stilaan op een punt ben gekomen waarop hulp echt welkom zou zijn. Als het nu druk is, wanneer ik bijvoorbeeld op een evenement moet leveren, dan doe ik beroep op vrienden of familie. Dat is fijn, en ik ben hen daar heel dankbaar voor, maar het is geen permanente oplossing.”

Dat Julie haar webshop alleen bestuurt, was geen bewuste keuze. “Op een gegeven moment voelde ik dat ik moest “springen” en er was niemand in de buurt om met me mee te springen.”

 “Het grootste gemis is een klankbord. Ik kan mijn ideeën niet op voorhand bij iemand aftoetsen”, getuigt Julie. “Momenteel praat ik heel vaak met vrienden en familie over mijn winkel. Sommige van hen zijn ook zelfstandig of erg creatief, en hun verschillende inzichten en perspectieven doen me de dingen anders inzien. Maar ook dit is geen permanente oplossing. Zeker voor de dagdagelijkse routine mis ik soms een extra inbreng. Als ik bijvoorbeeld met een nieuw verdeelpunt overleg, en zij willen een gepersonaliseerde verpakking: hoe pak ik dat aan en welke prijs vraag ik? Dat soort zaken moet ik nu nog allemaal alleen oplossen.” 

De ideale partner

Wanneer uw zaak succesvol uit de startblokken is geschoten, kunnen halftijdse werkkrachten of zakelijke partners de extra werkdruk helpen opvangen. “Als iemand mee in mijn bedrijf zou stappen, dan zal het wel iemand moeten zijn met heel andere competenties dan ik. Het creatieve aspect, zoals het ontwikkelen van het merk en de recepten, dat wil ik zeker zelf blijven doen. Mijn partner zou bijvoorbeeld sterk in financiën en strategie moeten zijn. Op die manier vullen we elkaar aan en zal mijn zaak nog beter gefundeerd zijn.”

Lastige loonkosten

Het grote probleem om iemand aan te werven, blijft het vaak aangehaalde argument: de loonkost. “Die is zeer ontnuchterend”, zegt Julie. “De overheid probeert er wel iets aan te doen, maar het blijft erg duur om iemand in dienst te nemen. Dat is jammer, want het zou mij vooruit helpen en het zou ook de werkgelegenheid bevorderen.” 

Julie Seutin

Bijdrage:

Julie Seutin

Julie Seutin (29) studeerde Productontwikkeling in Antwerpen en raakte gebeten door de kookmicrobe. Vorig jaar startte ze haar eigen webwinkel Floom, waarmee ze biologische ontbijtgranen verkoopt. Op lange termijn wil ze van Floom een merk maken dat gelieerd wordt aan alles wat met gezonde voeding te maken heeft. 

Verzend