U houdt van uw onderneming en u laat dat graag merken. Maar geldt dat ook voor uw medewerkers? Een onderneming met een goede reputatie ziet haar verkoopcijfers meestal sterker groeien dan andere ondernemingen. Dirk Buyens doceert ‘Human Resources Management’ aan de Vlerick Management School. Hij stipt ons enkele belangrijke punten aan.

Trotse medewerkers

Als we op zoek gaan naar 'best places to work', stellen we vast dat deze ondernemingen zich duidelijk onderscheiden door het feit dat hun medewerkers een sterk ontwikkeld eergevoel ervaren, niet alleen tegenover de organisatie maar ook over de rol die ze erin kunnen spelen.

Heldere en gezamenlijke doelstellingen

Zij moeten daarom de visie en strategie(ën) van hun onderneming kennen, en ze moeten toegang hebben tot alle bedrijfscommunicatie. Zorg ervoor dat deze heldere en gezamenlijke doelstellingen worden overgedragen tijdens geregelde briefings en brainstormsessies.

Transparantie loont

Het is belangrijk dezelfde taal te spreken om een krachtige boodschap uit te dragen.
Wanneer medewerkers de ambassadeurs van hun onderneming worden, wordt hun verhaal geloofwaardiger. Als de onderneming hen interviewt – bv. op de website – en zij het over hun werk en verantwoordelijkheden hebben, komt hun getuigenis veel geloofwaardiger en authentieker over dan die van iemand anders. Het moet echter transparant zijn: hun uitspraken moeten kloppen met de realiteit.

Oordeelkundig rekruteren

Het is belangrijk te beseffen dat niet iedereen geschikt is voor om het even welk bedrijf. Stel uzelf de juiste vragen vooraleer u gaat aanwerven. Mik vooral op de profielen waarvan het DNA en de persoonlijkheid passen bij uw bedrijfscultuur.

Ambassadeurs verdienen een beloning

Die beloning kan een erkenning van het individu binnen de organisatie zijn, bijvoorbeeld in de vorm van 'beste medewerk(st)er' van de maand. Maar het kan ook via een evenement of een teambuilding buiten het bedrijf. 

Dirk Buyens

Bijdrage:

Dirk Buyens

Dirk Buyens is hoogleraar HR-management aan de Vlerick Management School. Met meer dan 25 jaar ervaring deelt hij zijn kennis en knowhow rond people management en strategische HR met studenten.

Verzend

Een sociaal secretariaat kiezen

Peter Danneels