Nelly Van Den Moortel heeft veel ervaring op het vlak van human ressources en staat nu aan het hoofd van het prêt-à-portermerk Noa Noa Brussels. Onlangs nam ze haar eerste medewerkster aan. Van de reorganisatie van haar boetiek tot een nieuw personeelsbeheer: ze wijst ons op de verschillende aandachtspunten bij de aanwerving van een eerste werknemer.

Wanneer neemt u medewerkers in dienst?

Veel jonge ondernemingen nemen snel personeel in dienst (bron: Startersatlas). Minder dan een jaar na de opening van mijn boetiek werd ik me van die behoefte bewust. Om mijn klanten – hoofdzakelijk actieve vrouwen tussen 30 en 55 jaar met een overvolle agenda – een persoonlijke dienstverlening te bieden, moest ik mijn openingsuren uitbreiden. Ik werkte al zes dagen op zeven. Ik begreep dan ook snel dat een dergelijk ritme op lange termijn niet leefbaar was en dat ik het niet alleen aankon.

Als u overstelpt bent met werk, wacht dan niet te lang om u af te vragen of u hulp nodig heeft. Er bestaan tal van oplossingen!

Welke opties zijn er voor een aanwerving?

Na wat rond te vragen, inlichtingen bij verschillende handelszaken in te winnen en de sociale netwerken (LinkedIn, Facebook) te benutten, heb ik contact opgenomen met Actiris, dat contracten voor Professionele Individuele Opleiding biedt. Hierdoor krijgen jongeren zonder diploma een opleiding in een welbepaald domein. Actiris geeft in dit systeem de werkgever een financiële bijdrage, op voorwaarde dat hij de persoon aanwerft met een contract voor bepaalde duur, even lang als de opleiding. Dankzij deze optie kon mijn eerste medewerkster haar opleiding starten bij Noa Noa Brussels. Het is dan ook van belang om de verschillende mogelijkheden te analyseren die ondernemers hebben. Zo kiest u de formule die het best past bij uw onderneming, evenals de meest geschikte persoon.

Leren delegeren

Bij het in dienst nemen van een medewerker moet u uiteraard de organisatie van uw onderneming opnieuw bekijken en uw medewerkers verantwoordelijkheden geven.

Ik heb mijn eerste medewerkster stapsgewijs, verspreid over een aantal weken, nieuwe taken toegekend. Naast de verantwoordelijkheid voor de kassa en het voorraadbeheer  heb ik haar creativiteit getest door haar de etalage te laten decoreren en haar mening te vragen. Ze heeft me zelfs geholpen om mijn voorjaarscollectie voor volgend jaar uit te werken.

Alarmsignalen

Om medewerkers gemotiveerd te houden, moeten ze uitdagingen krijgen!
Door mijn ervaring met human resources kon ik verschillende signalen opvangen en achterhalen of ik de goede medewerkster had aangeworven. Wees op uw hoede als uw personeel het werkrooster niet respecteert, te weinig enthousiasme, belangstelling of nieuwsgierigheid toont, niet open is, veel over geld praat en weinig risico's durft te nemen.

In mijn geval gingen er alarmsignalen af bij vorige werknemers. Als u een klant hoort aandringen om te weten wanneer de zaakvoerster terugkomt, wijst dat op een zekere terughoudendheid om geholpen te worden door de nieuwe verkoopster. Beledigde klanten aan wie een standpunt werd opgedrongen, bewezen evenzeer dat de vorige verkoopster niet geschikt was voor de functie. Daarom wist ik dat ik verder moest zoeken.

Dergelijke signalen gelden echter niet voor elke onderneming. Langzaamaan stelt u zelf een lijst op met aandachtspunten. Met wat ervaring kunt u snel inschatten of u de juiste persoon heeft aangeworven!

Toekomstperspectieven

Binnenkort rondt mijn medewerkster haar opleiding af, krijgt ze een contract voor 6 maanden en we zullen samen Noa Noa Brussels doen groeien. Mijn grootste droom is om in Brussel een tweede winkel te openen en, wie weet, de zaakvoering aan mijn medewerkster over te laten. Om medewerkers gemotiveerd te houden, moeten ze uitdagingen krijgen!

Nelly Van den Moortel

Nelly Van Den Moortel was actief in human resources tijdens haar loopbaan in hotelmanagement. Momenteel is ze zaakvoerster van de prêt-à-porterwinkel Noa Noa Brussels.

Verzend