De eindejaarsfeesten zijn zeer geschikt om zowel te communiceren met de mensen binnen het bedrijf, als om hen te verenigen. Als u het juiste evenwicht weet te vinden en de juiste methoden weet toe te passen, is het evenement niet langer een verplicht nummer, maar een echt aangenaam moment, verrijkend voor iedereen.

Maak er een communicatiemiddel van

Feesten (Sinterklaas, Kerstmis, Nieuwjaar, …) vieren binnen de onderneming laat u beter niet aan improvisatie over. Het is verstandig de volgende factoren te analyseren en in het achterhoofd te houden:

  • de bedrijfscultuur;
  • de toegevoegde waarde van het evenement;
  • de vorm en de inhoud van de boodschap;
  • de verwachtingen van het personeel;
  • de nodige investering (financieel, energie en tijd).

Een avondje met het personeel is een mes dat langs twee kanten kan snijden. Zoals bij een teambuilding, kan het evenement, naargelang het goed georganiseerd is of niet, positief of negatief zijn voor de onderneming en/of de werknemers.

Met empathie mensen verenigen

Wie "communicatie” zegt, zegt « empathie ». Ook is het goed het personeel te betrekken. De werkgever vermijdt frustraties bij allen indien hij, samen met zijn team, tracht:

  • te identificeren welk soort bedrijfsevenement zijn medewerkers wensen;
  • duidelijk te zijn over zijn eigen mogelijkheden  (budget, logistiek, …).

Op deze manier zal het feest de doelstellingen bereiken: iedereen toelaten om elkaar te ontmoeten op een niet-beroepsmatige manier en de banden aan te halen of er nieuwe te leggen, zonder de druk van het werk. Met als kers op de taart een betere sfeer en zelfs een hogere productiviteit.

Kies een goede timing en een goede locatie

De beschikbaarheid van iedereen is het grootst in de maand januari, wanneer de drukte van december voorbij is. Dit is bovendien een goed moment om een balans op te maken van het voorbije jaar en om een richting te geven aan het komende jaar.

Wat de ideale dag betreft, zijn meerdere opties mogelijk:

  • tijdens de week: de werknemer kan naar het evenement gaan na het werk, maar hij zal minder aanwezig zijn de volgende dag en dat kost geld;
  • de vrijdagavond kan gezien worden als een schending van het weekend en tot onvrede leiden;
  • niet in het weekend, tenzij de familieleden van de werknemers ook welkom zijn. Natuurlijk, hoe meer deelnemers, hoe hoger de kosten.

De ideale locatie:

  • op de werkplek, op voorwaarde de dagdagelijkse sleur te overstijgen met wat gamification en door het team te betrekken
  • buiten de onderneming, als rekening wordt gehouden met de verplaatsingsmogelijkheden van en de afstanden voor ieder 

 

Rekening houden met al deze parameters is een mooie manier om als werkgever uw goede wil te tonen in de zoektocht naar het juiste evenwicht, en om de werknemers te motiveren om aanwezig te zijn.

Creëer de juiste sfeer

Wat toonzetting en decoratie betreft, is het best niet te veel en niet te weinig te doen. Zowel het ene als het andere kan valse commentaren opwekken of de reputatie van het bedrijf schaden.

Zonder het feestbeest te willen zijn, moet de bedrijfsleider zijn plaats vinden op het personeelsfeest. Zo kan hij bijvoorbeeld een enthousiaste toespraak houden, doorspekt met aanmoedigingen en bedankingen aan het adres van zijn mensen, daarbij eventueel geholpen door een communicatiedeskundige.

Het is belangrijk dat hij of zij voldoende tijd doorbrengt met het personeel, maar er wel over waakt op tijd op te stappen, om zo gezag en geloofwaardigheid te bewaren.

Ontsporingen vermijden en iedereen responsabiliseren

Het imago van de werknemer, net zoals zijn integriteit en veiligheid, moeten verzekerd zijn. Dit is een taak van de werkgever, vermits hij verantwoordelijk is in geval van ongeval. Aangezien alcohol de voornaamste oorzaak van ontsporingen is, is het verstandig de mensen aan te zetten tot matiging. Indien u geen zin heeft om alcohol te weigeren, noch om de moraalridder uit te hangen, waarom dan niet alcoholtesters uitdelen of taxi-cheques?

Als dit alles goed overdacht en georganiseerd wordt, is een personeelsfeest een echte kans voor managers. Het laat zelfs toe om binnen ieder team, groot of klein, op een enkele avond, een volledig nieuwe verstandhouding te creëren.

Marc Henri De Bruyne

Bijdrage:

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne is docent in public relations aan de Haute Ecole Libre de Bruxelles, consultant in communicatie, oprichter van het agentschap Vademecom en het pan-Europese netwerk ComUnity.pro. Hij is bijzonder nieuwsgierig en heeft vele passies waaronder ornithologie. Op zijn gelukkigst is hij met een goed glas wijn in de ene hand en een grote sigaar in de andere.

Verzend