Op een handelsbeurs krijgt u de kans om op korte tijd honderden potentiële klanten te benaderen. Om dat goed aan te pakken, is een grondige voorbereiding van uw medewerkers essentieel. Met deze acht tips stoomt u hen klaar voor de beurs:

  1. Informeer uw medewerkers over het doel van de deelname aan de beurs: wilt u bijvoorbeeld een nieuw product lanceren, uw bedrijf voorstellen op een nieuwe markt, relaties onderhouden met bestaande klanten, zoveel mogelijk nieuwe leads genereren of ontdekken wat de concurrentie te bieden heeft? Als ze weten wat uw doelstellingen zijn, kunnen uw werknemers hier mee naartoe werken.

  2. Zorg dat uw team perfect weet wie uw potentiële klanten zijn: voor welke soort bedrijven werken ze? Wat zijn de grootste noden en pijnpunten in hun marktsegment?

  3. Iedere medewerker aanwezig op de beurs, dient alles te weten over de producten of diensten die uw bedrijf aanbiedt, inclusief lopende promoties. Uw mensen moeten op alle vragen kunnen antwoorden en eventuele productdemonstraties perfect kunnen uitvoeren. Zo stralen uw team én uw bedrijf betrouwbaarheid uit.

  4. Organiseer ter voorbereiding rollenspellen zodat uw medewerkers de fijne kneepjes van een vlot gesprek onder de knie krijgen en zich comfortabel voelen. Agressieve verkooppraatjes zijn op een beursmeeting niet aan de orde. Luisteren is het sleutelwoord: door te luisteren naar de klanten (link Carette luisteren), kunnen uw werknemers ontdekken wat voor hen belangrijk is en daarop inspelen.

  5. Wijs uw team op het belang van een goede lichaamstaal: een open houding, oogcontact en glimlachen, maakt hen benaderbaar. Zorg dat ze rechtstaan op de stand en actief op de mensen toestappen: aan een tafeltje zitten wachten tot er iemand bij hen aanschuift is weinig effectief. Vermijd dat ze met hun smartphone of hun computer bezig zijn: de aandacht moet gericht zijn op de interactie met de aanwezigen.

  6. Maak uw personeel vertrouwd met de beursstand: welke infopanelen en demoproducten zijn er aanwezig? Waar liggen de brochures en promotiematerialen? Voorzie voldoende beschikbare materialen die uw personeel kan gebruiken: product- en prijslijsten, folders, visitekaartjes en zelfs kleine gadgets die bezoekers herinneren aan uw bedrijf.

  7. Vraag dat contactgegevens op een georganiseerde manier bijgehouden en opgevolgd worden. Laat uw medewerkers van de mensen die ze gesproken hebben ook noteren wat die persoon precies zoekt, wat diens grootste bezorgdheden zijn, hoe uw bedrijf daaraan tegemoet komt en wat de volgende stappen in het communicatieproces zijn.

  8. Geef uw medewerkers ook enkele tips mee om te netwerken met de bezoekers van uw stand.

Verzend