“De komende jaren wordt er in België een trage economische groei voorspeld”, zei Peter De Keyzer, Chief Economist van BNP Paribas Fortis gisteren op de halfjaarlijkse persconferentie over de economische vooruitzichten. “Belgische ondernemers zullen merken dat hun markt minder snel zal ontwikkelen en dat hun omzetgroei kleiner zal zijn dan de afgelopen decennia. Het betekent dat ze moeten inzetten op florerende markten en dat innovatie en uitvoer des te belangrijker worden, want de rest van de wereld blijft wel aan een hoger tempo groeien.”

Springen op een opkomende markt

“De vergrijzing blijft toenemen en tegen 2050 zal 1 Belg op 10 ouder zijn dan 80. Het vormt met andere woorden een snelgroeiende markt die opportuniteiten biedt voor ondernemers: van rolstoelen en hoorapparaten tot rusthuizen en serviceflats. Als u op deze markt kunt inzetten, dan kunt u sneller groeien dan het gemiddelde van de economie, omdat de toenemende kosten van de sociale zekerheid en het stijgende aantal ouderen wel bovengemiddeld is.”

“Maar de vergrijzing heeft ook een keerzijde. We kunnen de welvaartmaatschappij zoals ze nu is waarschijnlijk niet blijven volhouden. Een hoog aantal mensen is inactief en mensen leven langer tot gemiddeld 80 en wie nu 30 is, zal waarschijnlijk 90 jaar worden. Daarom raad ik aan om voldoende voor uzelf te sparen en op tijd aan uw pensioen te denken.”

Investeren in innovatie

“Innovatie wordt een steeds meer bepalende factor voor groei op de lange termijn. De Ubers maken het de taxi’s van vandaag moeilijk, HelloFresh zal dat effect hebben op onze supermarkten en AirBnB op de hotels. Dergelijke veranderingen zorgen tijdelijk voor slecht nieuws voor diegenen die het benard krijgen, maar in het algemeen zijn ze een goede zaak omdat we disruptie nodig hebben om vooruitgang te creëren.”

“We stelden hetzelfde vast toen de stoomschepen werden geïntroduceerd en het een ramp was voor hen die zeilen ontwikkelden, maar een boost voor hen die een stoommachine bedienden. Toen later naar dieselschepen werd overgeschakeld, gingen stoomschepen massaal over de kop. Dat proces noemen we in de achteruitkijkspiegel van de geschiedenis “vooruitgang” en stimuleert groei en welvaart. Innovatie is de bron van groei en als u ervoor zorgt dat u meer innoveert dan uw concurrenten, dan kunt u toch van die trage groei profiteren! Innovatie kan een product zijn, maar kan zich ook uiten in de manier waarop  u een product levert, hoe u zich organiseert, leveranciers of klanten integreert of uw businessmodel vorm geeft.”

Inzetten op export

“Als u kunt exporteren naar markten die veel sneller groeien dan de Belgische, dan zal uw eigen groei groter zijn. Uw eerste stappen hiernaartoe kunt u zetten door de pijlen van uw webshop ook naar het buitenland te richten. Onze partner Google biedt u enkele online hulpmiddelen om u voor te bereiden op de export.”

“Door de Brexit zullen we op korte termijn een negatieve impact op de export ervaren. De twijfel en onzekerheid over hoe de handelsrelaties er in de toekomst zullen uitzien, zullen de economie in het Verenigd Koninkrijk vertragen. Maar als Europa deze crisis aangrijpt om meer cohesie te creëren, dan zal het makkelijker worden voor kmo’s om in heel Europa te exporteren. We hebben in het verleden al vastgesteld dat Europa sterker uit grote crisissen kwam.”

Peter De Keyzer

Bijdrage:

Peter De Keyzer

Peter De Keyzer behaalde een master in Economie aan de Universiteit van Antwerpen en een diploma in Advanced Risk Management van de Solvay Master Class van VUB. Hij bezette verschillende functies in de bankensector, waaronder die van hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis. In 2016 lanceerde hij zijn eigen communicatiebedrijf Growth Inc, waarvan hij nu Managing Partner is.

Verzend