Meer en meer ondernemingen proberen aan financiering te geraken door middel van “crowdfunding”. Maar wat is dat en welke mogelijkheden biedt het? Martin Coenen, van het crowdfunding consultancybureau Douw & Koren, legt het uit. 

“Crowdfunding is een uitloper van het fenomeen crowdsourcing”, zegt Coenen. “Een tiental jaar geleden begon het idee te rijpen dat verschillende mensen samen “iets” konden doen, zoals de online encyclopedie Wikipedia uitbouwen. In een volgende fase begonnen mensen ook projecten financieel te steunen, vooral van ondernemers die niet via de traditionele kanalen aan geld kwamen. Op zijn beurt werden platformen als Kickstarter en IndieGoGo opgericht om die financieringen te stroomlijnen en in goede banen te leiden. Zo is crowdfunding ontstaan.”

En-en-verhaal

“Ondertussen zijn er ook in ons land al een tiental van die platformen actief”, vertelt Coenen. Bekende namen zijn onder meer MyMicroInvest, Look&Fin en Hello Crowd. Het aantal initiatieven groeit sterk, maar hun impact is al bij al nog beperkt. “Alles samen werd er in België vorig jaar zo’n 4,35 miljoen euro aan crowdfunding opgehaald”, aldus Coenen. “Als we dat vergelijken met wat een bank aan leningen heeft uitstaan, is het natuurlijk peanuts. Maar ik denk niet dat we crowdfunding als een alternatief voor leningen of risicokapitaal mogen beschouwen, het is eerder een aanvulling. In de toekomst zal het meer een en-en-verhaal worden en geen of-of-verhaal, zeker nu ook de traditionele banken steeds meer interesse krijgen in crowdfunding.”

“Dat crowdfunding enkel voor startups dient is een misverstand”, meent Coenen. “Ze vormen een groot deel van de markt, maar ook kmo’s gebruiken het concept om uit te breiden of om een nieuwe lijn op de markt te brengen.”

"Waarom doet u dit eigenlijk?"

“Douw & Koren adviseert ondernemers om tot een geslaagde crowdfunding te komen. In wezen verschilt de aanpak niet erg hard van die van het opstellen van een goed business plan”, zegt Coenen. “Ondernemers moeten verschillende vragen beantwoorden: Hoe gaat u uw product op de markt plaatsen? Welk platform spreekt u het best aan: een Belgisch of een internationaal, een algemeen platform of een gespecialiseerd? Wat is uw boodschap en, vooral, waarom doet u dit eigenlijk? Laatst hadden we een ondernemer die 50.000 euro wilde ophalen. Toen we vroegen hoe hij aan dat bedrag kwam, zei hij: “Dat is ongeveer mijn jaarloon”, maar dat is natuurlijk niet waar het in crowdfunding om draait!”

“Wat het bedrag betreft, moeten ondernemers realistisch zijn”, aldus Coenen. “U mag uw target niet te laag stellen, want dan geraakt uw project niet af, maar stel het ook niet onrealistisch hoog, want dan raakt het niet gefinancierd. Denk ook goed na over wat u uw crowd wil teruggeven. Misschien niets? In dat geval spreken we over donaties of schenkingen. Maar u kan uw backers ook de kans geven om van een bepaald product de eerste exemplaren te kopen of een korting aanbieden. Een volgend stadium is dat u aan “crowdlending” doet: in ruil voor hun bijdrage geeft u uw backers een bepaalde rente. Als u nog verder gaat, komt u op het terrein van equity based-kapitaal waarbij u uw  backers aandelen geeft voor hun bijdrage.”

Snel publiek opbouwen

“Bovendien is crowdfunding een mooie marketingtool. Als u uw product goed vermarkt, kan u heel snel veel mensen bereiken, meer zelfs dan met klassieke kanalen. Besef dan wel dat uw crowd deel wordt van het verhaal. Naast een CFO en een CEO zijn ook uw backers een partij die, figuurlijk, mee aan tafel zitten. Zij voelen zich vaak betrokken bij “hun” product. Het komt er dus ook op aan om heel transparant met hen te communiceren”, geeft Coenen nog mee.

Martin Coenen

Martin Coenen begon zijn carrière als lesgever, journalist en documentairemaker. Later richtte hij een facilitair bedrijf voor televisieproducties op in binnen- en buitenland. Via een eigen project voor crowdfunding kwam hij in contact met Douw&Koren en hij raakte geïntrigeerd door het fenomeen dat hij besloot om zich er professioneel met bezig te houden.

Verzend