Flexibele uren zijn een troef als het gaat om online kopen, maar e-commerce houdt ook tal van uitdagingen in. Bovendien vertoont de Belgische markt een aantal specifieke eigenschappen en kent ze een moeilijke wetgeving. Jérôme Gobbesso, CEO van Newpharma, de nummer 1 van de Belgische online apotheken, deelt zijn ervaringen op dit gebied.

De geheimen achter het succes van Newpharma

Jérôme Gobbesso, CEO en mede-oprichter van Newpharma, vertelt over de geheimen achter zijn succes.

Andere uitstalramen, andere vakgebieden

Een traditionele handelszaak beheren of een webwinkel uitbaten zijn twee totaal verschillende zaken. Niet alleen de competenties verschillen, maar ook de marketing en logistiek. Het beroep van de handelaar wordt compleet hertekend in een "e-modus", van het type van de gevoerde reclame tot de traceerbaarheid van de pakjes. Dat geldt voor alle e-handelaars in alle landen.

België versus grote wereldspelers

In een tweetalig land zoals België moet men vanaf de start meer investeren. Alleen al op het vlak van marketing en competenties moet er in twee talen worden gewerkt doorheen alle fases van de waardeketen. De e-handelaar die zijn rentabiliteit wil vergroten buiten de landsgrenzen, wordt snel geconfronteerd met grote Franse, Duitse of Nederlandse spelers. Tegenover deze mondiale reuzen die grotere volumes en dus betere prijzen aanbieden, moet de kleinschalige e-commerce het hebben van differentiatie. Prijs? Keuze? Service? Aan hem om de unieke propositie te vinden waarmee hij zich kan positioneren en zich kan handhaven op de markt.

Bovendien speelt de Belgische wetgeving op het vlak van e-commerce niet in het voordeel van de nationale actoren. Dat zit zo: Nederlanders kunnen claimen "bestel op zondag vóór 22 uur en krijg uw bestelling op maandagochtend al thuis geleverd". In België steekt de wet daar een stokje voor. Om dit soort beperkende regelgeving te omzeilen, is het daarom niet zo gek dat sommige e-handelaars naar Nederland verkassen.

Voorbij de clichés en de polemiek

De meeste mensen denken bij "online apotheek" aan "spam" of "vervalste medicamenten". Het is dus absoluut noodzakelijk om de klant in dit verband gerust te stellen. Daarnaast is er een strenge reglementering van de reclame, opgelegd door de Orde der Apothekers, die weegt op deze nichemarkt. Dat alles speelt zich af in een context van polemiek, want de klassieke apotheken zijn bang voor de concurrentie van de webwinkels.

E-fraude en e-onveiligheid

Sommige producten krijgen meer te maken met fraude en namaak dan andere. Dat is bijvoorbeeld het geval voor elektronische apparatuur. Dit fenomeen, dat welbekend is bij het publiek, de media en de overheid, doet zich ook voor in de e-commerce. Tot dusver werden er echter weinig maatregelen getroffen tegen e-fraude; dit blijft erg moeilijk in een context die de Belgische landsgrenzen overschrijdt.

Online betalingen worden daarentegen steeds beter beveiligd via platformen zoals Ingenico/Ogone, de Digipass, PayPal, enz. Deze toegenomen beveiliging draagt bij aan een betere klantenbinding van de e-consument. Maar er is nog werk aan de winkel om de consument in België wegwijs te maken in online aankopen. De Belgische e-consument is inderdaad geen "vroege vogel": in Duitsland vertegenwoordigt de farmaceutische e-commerce 10-20% van de markt, in België nauwelijks 3-4%. Er is dus nog een groot groeipotentieel.

Jerome Gobbesso

Jérôme Gobbesso

Jérôme Gobbesso, industrieel ingenieur Elektromechanica, richtte in 2008 de online apotheek Newpharma op samen met zijn vennoot Mike Vandenhooft.

Verzend