Kleine zelfstandigen in moeilijkheden hebben soms niet meer dan een miniem bedrag nodig om hun bedrijf weer op de rails te krijgen. Iedere ondernemer moet de kans krijgen om te kunnen ondernemen en moet daarom financieel ondersteund kunnen worden. In samenwerking met BNP Paribas Fortis, heeft de microkredietinstelling MicroStart daarom de “mS Reboostcampagne gelanceerd om dit soort projecten een nieuwe impuls te geven. Vrijwilliger Piet Vaal geeft tekst en uitleg. 

Microkredieten en -financieringen voor micro-ondernemingen

microStart is een van oorsprong Frans initiatief dat in 2010 ook in België van start ging. De instelling, waar verschillende BNP Paribas Fortis-werknemers vrijwillig een handje helpen, is vooral bekend voor het verstrekken van microkredieten (van 500 tot 15.000 euro) aan startende ondernemers die moeilijk bankfinanciering vinden. Ondertussen heeft ze haar werkterrein uitgebreid: onder de naam ’mS Reboost’ worden ook financieringen en kredieten verleend aan kleine bedrijven die in zwaar weer verzeild geraakt zijn. 

Snelle financiële hulp om het faillissement af te wenden

“mS Reboost mikt op ondernemers die zonder snelle financiële hulp waarschijnlijk op een faillissement afstevenen”, zegt Piet Vaal. “Regelmatig komen ze bij ons terecht via ons partnership met BNP Paribas Fortis, en dankzij onze steun kunnen ze zich dan herfinancieren en hun project nieuwe zuurstof geven. In bijna alle gevallen gaat het over kleine zelfstandigen die alleen werken of maximaal twee of drie mensen in dienst hebben. Denk aan een pizzabakker, een zelfstandige schrijnwerker of een bloemist. Horeca is nog een typische sector, net als kleine bouwbedrijven en tegenwoordig ook pakjesbezorgers. Het spectrum is dus breed.”

Onaangename financiële verrassingen

Vaak werken deze zelfstandigen erg hard, maar houden ze zich minder bezig met de paperassen en het financiële aspect van hun zaak. En dan volgen er soms onverwachte verrassingen. “Een typisch geval is de RSZ die na enkele jaren begint met het innen van onverwacht grote achterstallige bedragen”, zegt Vaal. “Dikwijls zien we ook dat er, om kosten te besparen, geen boekhouder is om te waarschuwen voor dergelijke zaken. En dan sta je plots voor voldongen feiten: het bedrijf draait op zich niet slecht, maar toch is het bedrijf in gevaar.”

Wel orders, geen materiaal

Vaal schetst een waargebeurd verhaal waarin microStart het verschil kon maken. “Ik kreeg laatst een jonge man over de vloer die samen met zijn vader een renovatiebedrijf opgericht had. De zaken gingen enkele jaren goed, tot er moeilijkheden ontstonden tussen vader en zoon. De vader had dan besloten om al het materiaal van de zaak in zijn kelder te leggen en de deur op slot te doen. De onderneming was dus vleugellam: de zoon had wel orders, maar moest 6.000 euro hebben om nieuw materiaal te kopen, anders kon hij geen werken uitvoeren. Dat geld hebben wij hem geleend. De kwestie met zijn vader moest hij natuurlijk wel zelf oplossen.” 

Een ander voorbeeld is een goed draaiende bloemenwinkel die in moeilijkheden was gekomen door wegenwerken. “De zaak werd daardoor bijna onbereikbaar en de klanten bleven weg”, zegt Vaal. “Maar de facturen bleven natuurlijk wel komen. Aanvankelijk lukte het de uitbaatster nog om het hoofd boven water te houden, maar dat verliep almaar moeilijker. Wij hebben haar een krediet van 5.000 euro gegeven waarmee ze haar huur kon betalen en waarmee ze stock kon aankopen voor een Moederdagactie.”

Een lening binnen een week

Voor banken zijn dit soort klanten vaak minder interessant omdat de bedragen te klein zijn, zegt Vaal. Bovendien kan microStart ook heel snel beslissen. “Elk van onze filialen, dat zijn er momenteel vijf, heeft een eigen kredietcomité dat beslist over de leningen. Als het moet kan dat zelfs binnen de week. Voor veel van de bedrijven die we helpen, moet het ook snel gaan.”

Even belangrijk als geld: advies

Naast het verstrekken van leningen, is er nog een belangrijk aspect waarmee microStart bedrijven kan helpen: adviesverlening. “Dat is voor ons zelfs nog een belangrijkere activiteit dan het pure lenen”, zegt Vaal. “Voor de bloemiste waarover ik het daarnet had, hebben we bijvoorbeeld ook een strategisch plan opgesteld om haar zaak nieuw leven in te blazen. Daar blijft het trouwens niet bij: wij begeleiden letterlijk honderden ondernemers en starters per jaar bij het realiseren van hun droom. We helpen hen bij het uitwerken van hun idee, we stellen mee het financieel plan op, we lezen contracten na, we suggereren marketingtools."

Geen commerciële instelling

Het mag duidelijk zijn: microStart is geen typisch commerciële instelling. “Nee, zeker niet,” lacht Vaal. “Onze aandeelhouders zijn heel divers, met BNP Paribas Fortis als een van onze belangrijke steunpilaren, maar gelukkig voor ons is rendement halen niet hun grootste prioriteit." 

Piet Vaal

Piet Vaal

Piet Vaal (66) volgde in Nederland een financiële bachelor, aangevuld met Sociale wetgeving, Belastingen, SAP en Controlling. Hij was hoofdboekhouder, financial manager en CFO van verschillende internationaal opererende bedrijven, KMO’s en startups, onder meer in de bouw, papierindustrie, vleesverwerkende industrie en de gezondheidzorg. Sinds 1986 woont hij in België. Vaal kwam in contact met MicroStart nadat hij een artikel las over de organisatie waarin een oproep stond voor vrijwilligers.