Concurrentie vanuit een totaal onverwachte hoek komt meer en meer voor. Als ondernemer moet u die disruptie (ontwrichting als gevolg van innovatie) voorblijven. Bijvoorbeeld door nauwlettend in het oog te houden wat er om u heen gebeurt. Volg zowel de wereldwijde economie als de belangrijke evoluties in en buiten uw sector, en probeer van disruptie een kans op groei te maken: dat is de raad van Peter De Keyzer van Growth Inc.

Vaar niet zonder kompas

Als u onverzettelijk in uw business blijft varen zonder kompas, dan ziet u niet wat er rondom u gebeurt.

John Chambers, de voormalige topman van Cisco, voorspelde dat tegen 2050 de helft van de huidige bedrijven niet meer zullen bestaan. Die uitspraak viel mij op. "Chambers bedoelde dat de helft van de huidige bedrijven hun activiteit, strategie of tactiek zal moeten veranderen. En hij heeft gelijk, want in elke sector is er ergens wel een Uber in de maak."

Gemakkelijker gezegd dan gedaan! "Tja, een bedrijf leiden en naar de toekomst loodsen, loopt niet altijd van een leien dakje, maar u bent ondernemer of u bent het niet. Als u onverzettelijk in uw business blijft varen zonder kompas, dan ziet u niet wat er rondom u gebeurt. Sterker nog, u knalt zeker tegen een of ander obstakel aan."

Disruptie: bedreiging of kans

Een belangrijke vraag in het hele proces: is een evolutie of trend een bedreiging dan wel een opportuniteit voor uw bedrijf? "Gun uw ogen de kost en spits uw oren; spreek met collega-ondernemers en met medewerkers, klanten en leveranciers; lees kranten, blogs, columns, boeken en tijdschriften; volg opleidingen, voordrachten en evenementen: er zijn er bij de vleet."

"Op die manier vormt u zich een onderbouwde mening over allerlei evoluties die uw activiteit (kunnen) aantasten of net stimuleren. Blijf vooral die mening toetsen aan elke nieuwe werkelijkheid. Die aanpak is absoluut noodzakelijk om uw bedrijf naar de toekomst te loodsen. Ze maakt het mogelijk om zelfs bij een trage economische groei de ontwikkeling van uw onderneming te bevorderen."

Investeer in innovatie

Disruptie slaat meestal onverwacht toe. "Een goede piste om er niet het slachtoffer van te worden, is om in uw eigen bedrijf gecontroleerd aan disruptie te doen. En door te investeren in innovatie. Denk tijdig na over een nieuwe impuls voor uw business en bedrijf."

Is het een idee om uw medewerkers disruptieve ideeën te laten ontwikkelen? "Absoluut. Ze kennen de onderneming, de producten of diensten én de markt. Bovendien, als u om hun inbreng vraagt en die waardeert, dan krijgt hun motivatie een ware boost."

"Communiceer gericht. Toon andere belanghebbenden dat u weet wat er om u heen gebeurt. De tijd van een mak en vlak persbericht als uw bedrijf nog maar eens een of ander event organiseert, is voorbij. Communiceren moet - zowel strategisch als tactisch - groei beogen."

Peter De Keyzer

Peter De Keyzer

Peter De Keyzer behaalde een master in Economie aan de Universiteit van Antwerpen en een diploma in Advanced Risk Management van de Solvay Master Class van VUB. Hij bezette verschillende functies in de bankensector, waaronder die van hoofdeconoom van BNP Paribas Fortis. In 2016 lanceerde hij zijn eigen communicatiebedrijf Growth Inc, waarvan hij nu Managing Partner is.

Verzend