Elke ondernemer moet vroeg of laat wel eens zijn bedrijf of businessplan pitchen. Aan de bank, aan investeerders of aan andere stakeholders. Hoe pakt u zo’n pitch best aan? Waar let uw publiek op? En welke valkuilen moet u zeker vermijden? Sébastien Commeyne van het crowdfundingplatform MyMicroInvest geeft enkele tips. 

Een korte of lange pitch?

Een pitch is een beknopte presentatie van een idee voor een product, service of project. Het woord vindt zijn oorsprong in ‘elevator pitch’ dat de tijdsduur weergeeft die u heeft om iemand te overtuigen als de lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat (van ongeveer 30 seconden tot 2 minuten). Zeker jonge of onervaren ondernemers zien er vaak nogal tegenop, omdat ze het nog nooit gedaan hebben of omdat ze onzeker zijn over hun capaciteiten als spreker. “Nochtans is goed kunnen pitchen belangrijk”, zegt Sébastien, “omdat het vaak de eerste stap is om in contact te komen met investeerders, partners of stakeholders die uw bedrijf kunnen verder helpen. U kunt het dus maar best zo snel mogelijk onder de knie krijgen, want het is niet alleen zinvol als u op zoek gaat naar investeringen, maar ook wanneer u een nieuwe prospect ontmoet of een lening bij de bank wil aanvragen.” 

Pitches komen tegenwoordig in verschillende vormen, soms heeft u maar enkele minuten om uw idee voor te stellen, soms mag u vijf of tien minuten volpraten. Beide formats komen met hun eigen uitdagingen. “Als een pitch heel kort is, is het soms lastig om in die beperkte tijdspanne alle noodzakelijke informatie mee te geven. Zet daarom de belangrijkste zaken vooraan, want vaak zal u zelfs het einde van uw tijd niet halen om alles verteld te krijgen. Als de pitch iets langer mag duren, moet u er in slagen om de aandacht van uw publiek vast te houden.”

Een goede opbouw voor uw pitch

“Het is vitaal dat potentiële investeerders meteen begrijpen wat uw project nu net inhoud”, benadrukt Sébastien. “Dat is niet altijd eenvoudig, omdat u weinig tijd heeft, omdat u in een specifieke niche zit of omdat uw publiek totaal geen voorkennis heeft, maar een investeerder wil antwoord op “Why-How-What”: Waarom is er een probleem? Hoe gaat u daar iets aan doen? En wat heeft u daarvoor nodig?”

Een tweede factor die u zeker niet mag vergeten, is uw team. “Veel investeerders hechten belang aan iedereen die bij het bedrijf betrokken is en dat is ook begrijpelijk: een geweldig businessidee dat door een slecht team wordt uitgevoerd, zal nooit iets worden. U mag daarom zeker de kwaliteiten van uw collega’s in de verf zetten.”

Na de pitch zullen de geïnteresseerde partijen ongetwijfeld enkele vragen op u afvuren. Ook daar moet u op anticiperen, weet Sébastien. “Heel vaak gaan deze vragen over de markt waarin u opereert. Deze moet u dus door en door kennen en u moet aantonen dat uw idee commerciële tractie heeft en een plaats verdient. Wat zijn de uitdagingen van de markt? Hoe groot is ze? Hoe ziet ze er uit? Probeer alles ook zoveel mogelijk te staven met feiten en cijfers of bijvoorbeeld met verkopen die u eventueel al gedaan hebt.”

Zelfzeker overkomen is de sleutel

Om af te sluiten, misschien nog de meest voor de hand liggende, maar ook belangrijkste tip: “Zorg dat u vertrouwen wekt bij potentiële geldschieters. Dit kan u doen door uw pitch duizend keer te oefenen”, zegt Sébastien. “Voor de spiegel, voor vrienden, voor collega’s. Zorg dat u uw verhaal van voor tot achter onder de knie hebt. Dat houdt natuurlijk ook in dat u uw product of dienst en uw businessplan perfect kent. U moet niet enkel de juiste dingen zeggen, u moet die ook kunnen onderbouwen. Alleen zo straalt u de juiste attitude uit. U hoeft niet arrogant te zijn, maar u mag tijdens een pitch gerust zelfzeker overkomen.”

Sébastien Commeyne

Sébastien Commeyne behaalde een master Business, Law and Economics aan de KULeuven en een Master Tax Law aan de UAntwerpen. Hij begon zijn carrière bij BDO Belgium als tax assistant en werkte daarna als credit officer bij Triple A Solutions. Sinds 2016 is hij bij MyMicroInvest aan de slag als Sales Representative. In zijn vrije tijd vindt u hem vaak terug op een hockey- of tennisveld of op de golfbaan.

Verzend