Met verschillende mensen een koe kopen om daarna het vlees onder elkaar te verdelen: het lijkt iets uit een lang vervlogen tijdperk. Dat weerhield David De Keyser, oprichter van DeelEenKoe.be, er niet van om rond dit idee een webshop te bouwen. Door handig in te spelen op de juiste consumententrends, door te focussen op kwaliteit en met een tikkeltje geluk lijkt het een succes te worden.

Bodemprijs en bodemkwaliteit

Oprichter David De Keyser noemt zichzelf een groot vleesliefhebber. Alleen viel het hem op dat de kwaliteit van het vlees de laatste jaren altijd maar naar beneden ging. “Er is zowel in prijs als kwaliteit een race to the bottom bezig. Net zoals een goede bakker wordt het almaar moeilijker om een echt goede slager te vinden. De reden is simpel: boeren worden zo weinig betaald voor hun vlees dat het voor hen bijna onmogelijk is geworden om nog kwaliteit te leveren.”

Maar er lijkt zich een kentering voor te doen. Almaar meer consumenten zijn bereid om meer te betalen voor vlees van goede kwaliteit. “Mensen willen niet méér vlees eten, maar beter vlees. En vanuit die overtuiging groeide DeelEenKoe.be.”

Uit cijfers van de VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) blijkt dat de omzet uit boerenmarkten in België 9% steeg tussen 2015 en 2016. De rechtstreekse verkoop op hoeves ging er met 1% op vooruit. Ook online schieten het aantal initiatieven die hierop inspelen, als paddenstoelen uit de grond: KorteKeten.be, RechtVanBijDeBoer.be, HeerlijkVlees.be zijn maar enkele voorbeelden. 

Industriële aanpak onhoudbaar

De huidige industriële aanpak van de landbouw is op termijn dan ook onhoudbaar, denkt De Keyser. “Ik ben ervan overtuigd dat we naar een kleinschaligere landbouw moeten evolueren, die dichter bij de eindconsument staat, met kortere ketens en eerlijke prijzen. Ik discussieer met een boer nooit over de prijs. Ik weet wat voor hem en voor mij de juiste prijs is waarvoor hij mij een echt goed stuk vlees kan leveren en die betaal ik hem dan ook.” 

DeelEenKoe ging van start op 1 mei 2014. Op de eerste dag had De Keyser welgeteld één klant. “Toen heb ik even overwogen om ermee te stoppen. Het toeval wilde echter dat die klant een journalist van Belga was. Hij vond het een leuk idee en vroeg of hij er een verhaal over mocht maken. De volgende dag stond ik in alle kranten en niet veel later kwam ik op radio en televisie. Vanaf dan waren we vertrokken. Zo’n beetje geluk is natuurlijk mooi meegenomen als beginnend ondernemer.”

Een miljoen euro omzet

Ondertussen heeft de site zo’n tienduizend klanten en draait ze een miljoen euro omzet per jaar. Negentig procent van de klanten komt uit België, aangevuld met Nederlanders en Luxemburgers. Sinds een tijdje verkoopt De Keyser ook kippen- en varkensvlees op zijn site, volgens dezelfde filosofie. “Die dieren kweken we zelf,” zegt hij, “maar dat zijn eigenlijk nog maar proefprojecten. Soms vragen mensen ook of ik met groenten ga beginnen, maar voorlopig concentreren we ons op vlees.” 

David De Keyser

David De Keyser komt uit een slagersfamilie, maar volgde een opleiding als piloot aan de Nederlandse Luchtvaartschool in Amsterdam. Tegenwoordig vliegt hij voor de vrachtmaatschappij Cargolux en in 2014 richtte hij www.DeelEenKoe.be op. In zijn vrije tijd wandelt hij en doet hij aan fitness.