Heeft u een idee, maar niet de middelen om het uit te voeren? Dan is crowdfunding misschien de oplossing. Ook voor Katrien Verfaillie, die via een crowdfundingcampagne de nodige fondsen verzamelde voor haar project Pigeon on Piano – een eenpersoonsconcertzaal in de vorm van een duiventil – en eerder al voor haar eerste cd, bood het mogelijkheden die ze anders misschien niet zou gekregen hebben. Toch zijn er enkele dingen waar u op moet letten als u er zelf aan begint. Hieronder enkele tips en ervaringen van haar boekingsagent Geert Vandenbon.

Een realistisch budget

Alles begint natuurlijk bij het idee, en hoe u het bedrag bepaalt dat u nodig hebt om het uit te werken. Daarbij gokt of overdrijft u beter niet: maak een realistische, nauwkeurige raming, want slaagt u er niet in het vooropgestelde bedrag op te halen, dan krijgen alle investeerders gewoon hun geld terug, en blijft u achter met uw idee. Zorg er dus voor dat de rekening klopt. Geert Vandenbon: “In dit geval betekende dat dat er in de constructie plaats moet zijn voor een piano, maar ook elektronica en belichting. Bovendien moet het geheel water- en winddicht zijn, en ook gemakkelijk te vervoeren, op te bouwen en af te breken. Alle materialen die daarvoor nodig zijn moesten in de prijs verrekend zijn, net als de werkuren om de constructie te maken.” Houd ook rekening met de commissie van het crowdfundingplatform zelf  bij het opstellen van uw begroting.

Uw achterban motiveren

Nadat u het budget bepaald hebt, kan de campagne echt van start gaan. Of u het doelbedrag uiteindelijk haalt, hangt daarbij voor een groot deel van uzelf af, en de mate waarin u erin slaagt uw achterban te mobiliseren. Vandenbon: “In tegenstelling tot wat sommigen denken, komt het geld niet zomaar aanwaaien. We zijn daarom zelf aan de slag gegaan: in de eerste plaats hebben we natuurlijk onze vrienden en familie aangesproken voor steun en om reclame te maken, maar daarnaast hebben we ook folders laten drukken, een e-mailcampagne opgezet en betaalde promotie gevoerd via Facebook. Dat alles was niet evident voor mensen die daar, net als wij, geen ervaring mee hebben: we moesten het allemaal zelf uitzoeken. En dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.”

Drempels?

Een bijkomende moeilijkheid is dat het betalingsplatform niet erg toegankelijk was voor niet-ervaren gebruikers. “Een aanzienlijk deel van de mensen die ons wilden steunen waren senioren, en voor hen was het niet evident om via het online platform de procedure te doorlopen, alle wettelijk verplichte vragen te beantwoorden en de betaling uit te voeren. Zelfs voor jongeren was dit soms een drempel. Daarom hebben wij dit in hun plaats gedaan, ook als mensen ons bijvoorbeeld cash geld wilden toestoppen. Daar kroop erg veel tijd in.” Er komt dus heel wat administratie bij kijken vooraleer het geld effectief van de schenker op uw rekening belandt. 

Bovendien heeft u meestal maar een beperkte periode om de vereiste fondsen te verzamelen. “Ik dacht aan een campagne van drie à vier maanden, maar ik kreeg slechts twee maanden van het crowdfundingplatform, omdat dat volgens hen het best werkt. Het komt er dus op aan die tijd zo goed mogelijk te gebruiken!”

Pitch?

Er komt dus wel wat meer bij kijken dan u misschien op het eerste gezicht vermoedt. Vandenbon: “Hoewel we niet altijd op alles voorbereid waren, is crowdfunding absoluut een mooi gegeven, en zouden we het zeker opnieuw durven doen. Het heeft ons de kans gegeven om dingen te doen die we anders waarschijnlijk niet hadden kunnen doen, zonder onszelf financieel in de problemen te brengen.” Bovendien geldt het meteen ook als een soort pitch voor uw idee: haalt u het vooropgestelde bedrag niet, dan is dat misschien een indicatie dat uw concept in zijn huidige vorm niet levensvatbaar is, of u aan de uitwerking ervan nog moet sleutelen. Slaagt u er wel in om het nodige kapitaal te verzamelen, dan heeft u meteen een idee over het draagvlak van uw project, en kunt u eraan beginnen. Met deze tips bent u alvast voorbereid!

Bijdrage:

Geert Vandenbon

Geert Vandenbon is behalve muzikant ook boekingsagent van verschillende Vlaamse artiesten, waaronder Pigeon on Piano, het muzikale alter-ego van pianiste Katrien Verfaillie. In 2014 bracht zij met behulp van crowdfunding een eerste cd uit, in 2017 wil ze de (festival-)wereld verbazen met een bijzonder origineel idee: een mobiele eenpersoonsconcertzaal in de vorm van een duiventil. 

Verzend