In het artikel Made in Belgium kon u al lezen dat de Belgen trots zijn op hun brouwerijsector. Jef Van den Steen, stichter-brouwmeester van De Glazen Toren en gepassioneerd door bier, kan dit alleen maar beamen. Hij geeft hier meer uitleg over het succesverhaal van onze Belgische brouwerijen.

Bier, de Belgische trots

De Belg is trots op zijn bier, en dat vertaalt zich in een hele levendige biercultuur. België is Stella en Duvel, maar ook veel meer dan dat. Volgens het jaarverslag 2014 van de Belgische Brouwers telt ons land 168 brouwerijen, die samen meer dan 1500 verschillende bieren maken. Op wereldvlak is dat goed voor 1% van de totale bierproductie, maar in het aantal hectoliters geproduceerd per inwoner is België onbetwist de nummer 1.

Van den Steen verklaart dit succes als volgt: “België is de bakermat van het betere bier, en ‘Made in Belgium’ is wereldwijd een kwaliteitslabel. Dit komt omdat wij een uitzonderlijk divers bierland zijn met een rijke traditie. Belgisch bier is bijgevolg het meest nagemaakte in heel de wereld. In de V.S. is ‘Belgian Style’ bijvoorbeeld iets waar veel brouwerijen mee uitpakken.”

Het succes van de kwaliteitsbieren

Van deze 168 brouwerijen is het merendeel klein of middelgroot. Zij specialiseren zich meestal in kwaliteitsbieren. “De opkomst deze speciale bieren hangt samen met een wereldwijde trend: het verkiezen van kwaliteit boven kwantiteit. Vroeger dronk men op een avond 5 pintjes, nu gaat men eerder voor 2 of 3 speciale bieren."

“Dankzij onze goede naam is het Belgische bier zeer gewild in het buitenland.” Volgens de Belgische Brouwers is van al het bier dat hier geproduceerd wordt, 62% bestemd voor de export. “Maar bij ons ligt dat cijfer hoger. Wij exporteren 80% van ons bier, zonder ooit promo gevoerd te hebben”, aldus Van den Steen.

De uitdagingen voor de toekomst

“We moeten deze naam dan ook koesteren. Want nu kan iedereen een nieuw bier op de markt brengen, zonder dat de kwaliteit gegarandeerd is. Daarom pleit ik voor een wetgeving die hier minimumeisen aan stelt, zoals dat nu ook bij brood het geval is. Enkel zo kunnen we garanderen dat onze bieren wereldtop blijven."

"Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de biermarkt nog niet verzadigd is, er is nog enorm veel onontgonnen terrein. Stel u bijvoorbeeld voor dat de Chinese markt – meer dan een miljard mensen – de smaak van ons bier te pakken krijgt! Dan zit de biersector voor de komende 20 jaar gebeiteld,” zegt de bierkenner.

“Bezint eer ge begint”

Ondanks het succes van de Belgische bieren is starten als brouwer niet eenvoudig. “Ik geef dan ook altijd de raad: bezint eer ge begint. Een brouwerij starten vraagt veel investeringen en er kruipt veel tijd in.”

“Daarnaast zijn er risico’s aan verbonden. Als uw bier een keer mislukt, verliest u veel inkomsten. Daarom is het beter om brouwerijschool te volgen. Zo heeft u meer kennis over het brouwproces en kan u een scheve situatie op tijd recht trekken."

“Als u dit weet en er nog steeds zin in heeft, moet u het gewoon doen. Dat is ook wat ik heb gedaan, en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad,” besluit Van den Steen.

Jef Van den Steen

Jef Van den Steen is gepassioneerd door bier. Hij schreef er al artikels en boeken over en startte in 2004 met zijn eigen brouwerij De glazen toren. Nu exporteert hij zijn bieren naar onder andere de V.S., Italië en Zweden.

Verzend