De Belgische telecommarkt is stevig verankerd door twee grote spelers: Proximus (voorheen Belgacom) en Telenet. Al steken voor bedrijven hier en daar alternatieven de kop op. De visie van Samuel De Wever, “Vlaamse Jonge Ondernemer van het jaar 2015” en finalist van “Beloftevolle Onderneming van 2015”.

Een schaars aanbod

“Een schoolvoorbeeld van een duopolie”, zo omschrijft Samuel De Wever, managing director van Destiny, het Belgische telecomlandschap. “Belgacom was traditioneel de eerste speler en later is daar Telenet bijgekomen via de kabel. Er waren vroeger nog wel wat alternatieve spelers actief, zoals Verizon en MCI, maar die hebben, zeker na de dotcom-crisis van 2000, België zo goed als allemaal verlaten wegens een veel te kleine markt.” 

“De gevolgen voor bedrijven laten zich niet moeilijk raden. Het aanbod is beperkt, de prijzen liggen hoog en innovaties breken maar traag door. De twee dominante spelers houden mekaar heel goed in de gaten en worden niet gepusht.”

“Op de mobiele markt ligt de concurrentie iets hoger door de aanwezigheid van Mobistar”, aldus De Wever. Maar door de overname van Base door Telenet is ook daar het aanbod verschraald. “Het probleem is dat Mobistar heel erg op de consumentenmarkt gericht is, maar geen triple of quad play-pakketten kan aanbieden. Hetzelfde geldt voor kleine, alternatieve internetaanbieders zoals EDPnet of Dommel. Spelers als Voo en Numéricable zijn dan weer te lokaal bezig voor ondernemingen met verschillende vestigingen. En hele grote jongens als Colt en Verizon richten zich op multinationals.”

De opkomst van alternatieven


“Destiny wil een alternatief bieden aan kmo’s”, zegt De Wever. Het bedrijf heeft geen eigen kabelnetwerk, maar huurt de last mile-kabel op het Belgacomnetwerk of maakt gebruik van glasvezelkabels die al jaren ongebruikt in de grond liggen. “Die kabel maakt volgens ons het verschil niet meer. Wel de diensten, de prijs en de gebruikerservaring.”

“Ook het principe van VoIP (Voice over IP – bellen over de netwerkverbinding) is eigenlijk geen determinerende factor meer. Een groot deel van de achterliggende technologie voor analoge telefonie is nu al IP-gebaseerd. Onder gewone consumenten zie ik hier ook niet zo veel interesse voor, zij kiezen nu voor onbeperkt bellen via gsm. Bedrijven zijn er wel in geïnteresseerd, maar dan vooral vanwege de bijkomende technische mogelijkheden, zoals unified communications*.”

In het telefoneren via apps als WhatsApp of FaceTime ziet de jonge bedrijfsleider geen grote concurrentie. “Jongeren die absoluut voor de laagste prijs gaan, zijn er in geïnteresseerd. Maar voor bedrijven is de kwaliteit nog te laag. Als het gesprek met uw vriend verbroken wordt, is dat niet zo erg. Maar als dat met een potentiële klant gebeurt… dat wil geen enkel bedrijf meemaken.”

* Unified Communications: Hierbij worden zowel het vaste als mobiele telefonieverkeer, videoconferencing, mails en chat geïntegreerd. Hoe en waar men van deze communicatiestromen gebruikmaakt, kan de gebruiker grotendeels zelf bepalen. Een fax is te lezen als e-mail en een e-mail is te beluisteren als een voicemail en allemaal komen ze aan in dezelfde “mailbox”.

Bijdrage:

Samuel De Wever

Samuel De Wever richtte in 2001, samen met zijn broer Daan, Benesol (Belgian Network Solutions) op. Het bedrijf van het piepjonge duo host websites en groeit pijlsnel. Doordat heel wat klanten naar telecomoplossingen vroegen, werd in 2008 Destiny opgericht, na overname van de alternatieve operator E-Leven. 

Verzend