Papa’s geldbeugel is morsdood. Leve de digitale betalingen! De markt van de e-commerce wordt de dag van vandaag beheerst door draadloze en online transacties. Mobiele terminals en smartphone-toepassingen staan toe om overal te betalen en zelfs geld uit te wisselen onder vrienden.

Wanneer de smartphone uw portefeuille wordt

Mobiele transacties zijn met 16% toegenomen gedurende de eerste helft van 2015. De portefeuille propvol met bankkaarten heeft zijn tijd gehad en is vervangen door apps die onze aankopen regelen, waar we ons ook bevinden. De banken verschaffen concrete en doeltreffende oplossingen aan de consument. Nieuwe spelers zoals Sixdots of Worldline zijn volop bezig het betaalverkeer opnieuw uit te vinden, op afstand, dankzij alternatieve methodes  (een QR-code scannen*), en toegespitst op betaling op de plaats van verkoop (restaurant, bioscoop, winkel) of tussen gebruikers.  

Ondernemers: kies voor een mobiele terminal!

De handelaars zullen niettemin een keuze moeten maken.  Als ze in zee gaan met een dienstverlener die veilig online betaalverkeer garandeert, zoals  Ingenico (het vroegere Ogone) of de kleine nieuweling Adyen, kunnen zij de manier van elektronisch betalen kiezen, op maat van hun behoeften, markt en doelgroep. Temeer omdat de onderlinge concurrentie de kosten van transacties doet dalen. Tegen 2017 zal wellicht 59% van de transacties gebeuren via een alternatieve betalingsmethode (hoofdzakelijk online stortingen), goed voor zes betalingen op tien.

Enkele bestaande oplossingen:

De mobiele betaalterminal Bancontact/Mister Cash

Het klassieke elektronische betaalsysteem waarmee men op het verkooppunt het juiste bedrag kan betalen. In België betalen meer dan 70% van de consumenten met de kaart, ze doen dat liever dan cash. Men hoeft niet na te tellen of geld terug te geven. Tijdwinst voor de handelaar! Geen baar geld in de kassa, dus ook minder kans op diefstal. Meerdere bedrijven bieden de huur of verkoop aan van specifieke mobiele betaalterminals, uitgerust met de draadloze Bluetooth-technologie, aan prijzen tussen 500 et 700 € (activering niet inbegrepen): CCV, Worldine, European Merchant Service, Six Payment Services, en andere.

Betalen op het internet via Bancontact

De aanwezigheid van een Bancontact/Mister Cash-betaalknop op uw commerciële webstek  stimuleert de verkoop, vermits de klant in alle veiligheid kan betalen met het meest gebruikte bankkaartsysteem in België. De installatie van zo’n betaalknop gebeurt via een gespecialiseerde dienstverlener zoals Adyen, WorldLine of Ingenico.

Kopen met een smartphone

Meer en meer handelszaken aanvaarden betaling via een app, een eenvoudige en snelle manier om in de supermarkt of de winkel te betalen zonder je portefeuille te moeten bovenhalen. Met de Bancontact-app kan uw klant gemakkelijk en draadloos afrekenen via smartphone of tablet. Hij scant de QR-code in met zijn mobiel toestel, bevestigt de aankoop met een pincode, en de betaling gebeurt automatisch, met een betaallimiet van 250 € per transactie en per dag. Als handelaar moet u beschikken over een pagina voor mobiel betalen. Contacteer hiervoor Ingenico of WorldLine.

* De QR-code is een meer gesofisticeerde streepjescode. In tegenstelling tot de gewone barcode is er geen beperking inzake aantal tekens. Hij kan dus duizenden tekens en cijfers bevatten, om bijvoorbeeld een telefoonnummer te vormen, een webadres of een korte boodschap.

Bijdrage:

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend