De Belgische markt, sinds lang gedomineerd door grote lokale en internationale spelers, staat aan de vooravond van een revolutie gedreven door technologische vooruitgang en door de uitbreiding van het fenomeen 'e-commerce'. Jonas Douin, de jonge medeoprichter van de Luikse start-up Hytchers,beschrijft de leveringsindustrie als een sector met hoog potentieel. 

Dit komt voort uit het succes van toenemende e-commerce-activiteiten

In België wordt de leveringssector sinds lang gedomineerd door grote lokale en internationale spelers (bpost, DHL, enz.), die goed zijn voor 80% van het marktaandeel. Met de recente e-commerce-ontwikkeling in ons land noteren we een groei (van 13,4% tussen 2015 en 2016) en steeg het aantal verzendingen met 42% tussen 2010 en 2014, waarbij de jaarlijkse omzet voor leveringen nu meer dan 900 miljoen Euro bedraagt! (Bron: Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie).

Een dergelijke groei maakt de sector steeds aantrekkelijker en trekt een groot aantal start-ups aan die, net als de onze, alternatieven voorstellen voor het bestaande, te beperkt, te duur en te vervuilend bevonden model. Ik denk hierbij aan het Antwerpse Parcify die leveren waar en wanneer de klant dat wenst, waardoor onnodige verplaatsingen vermeden worden, de transportkosten afnemen en het proces vereenvoudigd wordt voor alle betrokken partijen.

Een dubbel en bindend proces

Als investeren in een dergelijke sector aanlokkelijk blijkt, moet men zeker niet halsoverkop te werk gaan. Bij het aanbieden van leveringen moet zowel voldaan worden aan de wensen van de handelaar als aan die van de consument. Voor de soepele integratie van de oplossing op een website voor verkoop, het beheer van retourzendingen, af te sluiten verzekeringsovereenkomsten en de levering zelf, moet men zich doortastend en flexibel kunnen opstellen.

Zo dekt een verzekeringscontract bv. de transporteur voor € 10 per kilo, waardoor een smartphone met een waarde van € 700 die 300g weegt, in aanmerking komt voor een teruggave van € 3 in geval van schade of verlies. Deze te zwakke garantie vereist dat we proactief te werk gaan en aanvullende verzekeringen afsluiten om de waarde van het pakket te dekken. Deze dekking zal of worden aangeboden of weerspiegeld worden in de verkoopprijs. 

Leveringen uitbesteden

Mijn advies aan iedere ondernemer is om de leveringen uit te besteden. Ideaal is om meerdere leveringsmogelijkheden te implementeren (bpost, Hytchers, enz.) vanaf het begin van de e-commerce-activiteiten. Sterker nog, de leveringsmethode is vaak een cruciaal moment in het aankoopproces. Indien de klant enkel opties krijgt aangeboden die niet bij zijn of haar behoeften passen, zal deze geneigd zijn om de bestelling te annuleren.

Op het internet blijft ook de prijs van belang. Ook hier kunnen de leveringskosten het verschil maken! Ik kan handelaars aanraden om hun online verkoopprijzen te verhogen, zodat ze de transportkosten omvatten en de klant geen slechte verrassingen krijgt bij het invoeren van de betaalgegevens.

Een volledige transparantie voor zowel levering als prijs (inclusief of niet) zal teleurstellingen op het laatste moment vermijden. Sommige e-shops gebruiken zelfs de verzendkosten om de klant aan te moedigen om meer te aan te kopen. Door bv. gratis levering aan te bieden voor aankopen boven een bepaald bedrag. Dit is een slimme manier om de pil te verzachten.

Mooie kansen...

Tot op heden, wordt nog steeds 67% van de leveringen aan huis bezorgd en dat is wat de vervoerders in de nabije toekomst willen vermijden. Slimmer leveren door de leveringsopdrachten te groeperen in de inzamelpunten of op de werkplek kan voor grote besparingen zorgen. De situatie is hetzelfde in meer landelijke gebieden waar men ten alle koste wil vermijden dat de geadresseerde niet aanwezig is op het moment van de levering.

Ik ben echter niet overtuigd van het gebruik van drones, dit door de strenge regelgeving en de terughoudendheid van het publiek. Ik geloof echter wel in het gebruik van autonome robots zoals Starship, een beveiligde koffer op wielen waarin u het pakket kunt deponeren. Zodra de GPS-coördinaten ingevoerd worden, kan de robot zich autonoom naar de geadresseerde begeven. In geval van problemen kan een operator de robot zelfs van op afstand bedienen.

Daarnaast bestaat ook een samenwerkingsmodel waarbij pakketten afgeleverd kunnen worden door individuen die zich in de buurt van het afleveradres begeven. Hytchers opteerde voor deze laatste methode. Onze gebruikers leveren hun pakket(ten) af bij een benzinestation tijdens hun verplaatsingen. Daardoor verzamelen ze ook punten en komen ze in aanmerking voor bepaalde hoeveelheden gratis benzine. Een nieuwe manier om voordelig bij te tanken terwijl onnodige verplaatsingen vermeden worden!

...in harmonie met de verkooppunten

In tegenstelling tot wat we wel eens horen, geloof ik niet dat e-commerce en de bijbehorende leveringen de eigenlijke verkooppunten bedreigen. In tegendeel, een uitstalraam stelt klanten in staat om de producten te ontdekken! Er moet een synergie bestaan tussen de website en de eigenlijke winkel. Bovendien zijn er veel e-shops die eerst online werken om daarna ook een winkelpunt te openen. De Belgische e-shop 9 bulles die artikelen voor zwangere vrouwen aanbiedt, opende zo onlangs een fysieke winkelruimte op verzoek van haar klanten.

Jonas Douin

Jonas Douin, Burgerlijk Ingenieur in het bezit van een master in Ondernemerschap, is medeoprichter van de start-up Hytchers, in samenwerking met zijn oude klasgenoot Antoine Dessart. Hun leveringsoplossing in ruil voor kortingen op brandstofkosten kan rekenen op de steun van VentureLab. Gedreven door de passie voor ondernemen en innoveren, investeert Jonas in het milieu en cultiveert zijn voorliefde voor gekke sokken. 

Verzend