In de afgelopen vier jaar en na een piek in 2013, is het aantal faillissementen met 22% (Algemene directie statistiek - Statistics Belgium) gedaald in België. We gaan ook anders gaan aankijken tegen een faillissement: nog maar enkele jaren geleden was 43% van de Belgen (Enquête Auctelia, 2013) niet bereid om iemand die failliet is gegaan een tweede kans te geven, maar die stigmatisering verdwijnt stilaan. Die mentaliteitswijziging kan alleen maar positieve gevolgen hebben, zowel voor het ondernemerschap als voor onze economie. Scott Garlick, CEO van Auctelia, gaat na wat er is veranderd en adviseert ondernemers die waarde en groei willen creëren terwijl anderen enkel op de problemen focussen.

Rode knipperlichten voorkomen

Scott Garlick benadrukt dat het belangrijk is om te anticiperen en raad te vragen om:

  • Proactief te blijven en de eerste tekenen van een vertraging van de activiteit op te merken (vermindering van de liquiditeiten, minder gevuld orderboek, beschikbare middelen bij de bank, niet-relevant dashoard, toenemend verschil tussen het aanbod producten/diensten en de verwachtingen van de markt, enz.);
  • Verder te kijken dan je neus lang is om een strategische visie te ontwikkelen en verandering (in de markt, technologisch, enz.) tijdig op te merken om je aan te passen of het stuur om te gooien;
  • Te vermijden afhankelijk te zijn van één klant (om het verlies of faillissement van die klant niet te moeten dragen);
  • Je bedrijf te verkopen op het juiste moment (wanneer de conjunctuur en de indicatoren gunstig zijn);
  • Te diversifiëren (door over de Belgische of marktgrenzen heen te kijken, van concept te veranderen of eerder op producten dan op diensten te focussen of omgekeerd, te kiezen voor dienstverlening of consultancy);
  • Omgekeerd, focussen op kernactiviteiten (het niet-rendabele gedeelte van de activiteit en het geld herinvesteren in de kernactiviteit);
  • De beste middelen identificeren om cash te genereren (niet-gebruikte lokalen verhuren of verkopen, facilitydiensten en andere zaken die niet meer dagdagelijks worden gebruikt stopzetten bijvoorbeeld);
  • Zo snel mogelijk handelen (de valstrik: een magazijn of productieketen en zijn tools jarenlang ongebruikt laten. Het bedrijf zelf kan dan snel zijn waarde verliezen).

Leren uit een faillissement en je verbeteren

De cijfers van onze enquête gelden voor België in 2013. In Angelsaksische landen is een faillissement totaal niet stigmatiserend. Zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten hebben zowel de bevolking als de banken en anderen instellingen zelfs meer vertrouwen in mensen die een faillissement te boven zijn gekomen. Zijn noemen dat “Fail Forward”: deze mensen hebben uit hun ervaring geleerd en dat is belangrijk om opnieuw aan de slag te kunnen gaan. Ze zullen waakzamer zijn en hebben de hierboven aangehaalde juiste reflexen om te anticiperen en zullen uiteindelijk betere ondernemers zijn.

En Scott Garlick is het daar roerend mee eens: “Gelukkig is er in België ook al een en ander veranderd en nemen we die Angelsaksische visie over: het risicogedeelte wordt meer en meer aanvaard als een deel van de vergelijking, op voorwaarde dat het gerechtvaardigd wordt”. De partners (banken en investeringsbedrijven) volgen en geven eerder hun vertrouwen, in functie van de omstandigheden die aan de oorzaak van het faillissement lagen.

“De ondernemer is niet meer bang voor een mislukking en durft dus meer ondernemen of opnieuw ondernemen. Dat stellen we ook vast bij de boom van de start-ups en onze economie kan daar alleen maar bij winnen”.

Weer aan de slag gaan en waarde creëren

“Sinds onze laatste peiling, vier jaar geleden, hebben professionals die ondernemers begeleiden echter een evolutie vastgesteld in het anticiperen op een faillissement. Je vragen stellen over je bedrijf en zijn waarde is ook alle troeven verzamelen om de activiteit en de tewerkstelling in stand te houden“. En als er een faillissement komt, blijft Scott Garlick toch optimistisch: “Je moet zo snel mogelijk weer aan de slag gaan met een ander project. Alles is niet verloren. Als je weer van nul vertrekt, diversifieert of een deel van je bedrijf of uitrusting verkoopt om je weer op je kernactiviteit te concentreren, is dat meer dan een luchtballon, het is waarde die je creëert”.

Scott Garlick

Scott Garlick is CEO van Auctelia. Auctelia is een online veilinghuis voor tweedehands professioneel materiaal. Het bedrijf biedt de ondernemers, kopers en verkopers, ook begeleiding aan.

Verzend