Het economisch model DIY (Do It Yourself), lange tijd beschouwd als maatschappelijk verschijnsel, is in België volop in bloei. Maar houdt het model werkelijk stand? Belangrijker nog, hoe kan het in onze sectoren van bedrijvigheid worden aangewend? Philippe Ledent, expert op het gebied van economisch beleid, analyseert deze nieuwe formule, waarin de consument een actieve rol krijgt toebedeeld.

Wat is DIY?

Do It Yourself is het op de markt brengen van een product of dienst waarvan de productie of inwerkingtreding aan de koper wordt overgelaten en waarvoor dus geen bemoeienis van een vakman vereist is. Het kan gaan om een muts om zelf te breien, shampoo om zelf te maken of een meubelstuk dat met een schroevendraaier en aanwijzingen in de hand zelf in elkaar gezet kan worden.

Deze nieuwe manier van werken past bij de ontwikkeling van de consument, die steeds vaker op zoek is naar eenvoudige en tegelijk creatieve, voordelige en duurzame oplossingen. "DIY is booming in ons land en zal zich de komende jaren nog verder ontwikkelen," denkt Philippe Ledent.

Een win-winvoorstel

De voordelen van DIY voor bedrijven zijn duidelijk: minder tussenpersonen, een kortere productiecyclus en dus minder kosten en meer verkoopcapaciteit. Het economisch model levert klanten ook tijd en geld op. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid die luchtvaartmaatschappijen bieden om zelf in te checken of aan de voorraadmagazijnen van IKEA, de Do It Yourself-pionier bij uitstek.

Customizing als beleving

Naast het logistieke en financiële aspect speelt het model ook in op een reële actuele tendens: customizing. "Wij customizen alles: onze kleding, onze meubels en soms zelfs onze auto's! DIY is echt een beleving die klanten de gelegenheid biedt zich te onderscheiden, origineel te zijn en hun verbeelding de vrije loop te laten, en ondertussen te genieten van het idee iets zelf gemaakt te hebben," vervolgt de expert op het gebied van economisch beleid.

Uw onderneming starten met DIY

Een aantal sectoren die tot dusver het privédomein waren van industriëlen, zijn bezig het fenomeen te omarmen, naar het voorbeeld van de SodaStream-dranken of brouwpakketten om thuis zelf bier te maken. Waarom niet de uwe?

Philippe Ledent denkt dat internet een uitermate geschikt medium is om dit fenomeen te exploiteren. "De democratisering van internet en de ontwikkeling van e-commercewebsites hebben het concept populair en algemeen toegankelijk gemaakt. Tegenwoordig kunnen mensen dankzij 3D-printers en talloze handleidingen op internet allerlei dagelijkse gebruiksvoorwerpen zelf maken."

Philippe Ledent

Philippe Ledent is expert op het gebied van economisch beleid. Hij is voorzitter van de Five Insurance Company en de sociaaleconomische raad van het Groot Gewest (CESGR).

Verzend