Vorige week trok De Warmste Week van Studio Brussel zich weer op gang, de actie waarmee de radiozender elk jaar honderden goede doelen steunt. Ook BNP Paribas Fortis en haar zusterbank Hello bank! doen mee. Michiel Schurmans, verantwoordelijk voor communicatie en sales van Hello bank!, vertelt over het hoe en waarom van deze steun.

Niet enkel voor het imago

De kerstperiode motiveert mensen om zich in te zetten voor een goed doel. Maar, waarom doe je er juist aan mee? BNP Paribas Fortis en Hello bank! hebben er alleszins goede redenen voor: “Er zit voor ons een imago-luik aan, maar dit onderschrijft ook onze doelstelling qua maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Michiel. “Wat het imago betreft, is er zeker een link tussen De Warmste Week en Hello bank!. De Warmste Week probeert op zijn manier bergen te verzetten: mensen helpen zodat hun leven er een stukje gemakkelijker op wordt, zeker als ze in een moeilijke situatie zitten.”

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Daarnaast is er dus ook een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen-luik. “Als onderdeel van een van de grote banken van België hebben wij een verantwoordelijkheid”, zegt Michiel, “en die verantwoordelijkheid willen we ook ten volle opnemen. Dit is een breed gedragen actie die heel veel goede doelen steunt, het is niet meer dan logisch dat we daar ook onze schouders mee willen onder zetten.”

Brand fit?

Er zijn natuurlijk tientallen goede doelen en acties. Hoe maak je daar als onderneming je keuze uit? “Het belangrijkste is wat men in de marketingwereld zo mooi de ‘brand fit’ noemt”, aldus Michiel. “Is er een logische connectie tussen ons merk en het goede doel? Volgens ons is die er absoluut. Wij willen via financiële dienstverlening mensen de kans geven om hun eigen verhaal te schrijven. De Warmste Week is eveneens een opportuniteit voor mensen om weer dingen mogelijk te maken.”

Een steentje bijdragen

Het is al het vierde jaar op rij dat Hello bank! een van de hoofdsponsors is van de Warmathon. “We ondersteunen de actie ook op verschillende manieren”, zegt Michiel. “Tijdens de ‘Warmathon’, de loopacties die deze week op vijf plaatsen doorheen heel het land georganiseerd worden, zijn wij aanwezig met een stand die je warmte opmeet. We hebben 350 medewerkers die zelf meelopen en die we, per persoon, voor tien euro sponsoren. Personeelsleden die niet kunnen meelopen, kunnen ook een van onze lopers sponsoren en ook dat geld gaat natuurlijk integraal naar de actie.”

Bieden op een cadeau

Nog een andere, specifieke interne actie is de kerst veiling van “mystery gifts”. “Daarmee kunnen personeelsleden bieden op een kerstcadeau, zonder dat ze op voorhand weten wat erin zit. De opbrengst daarvan gaat naar de vzw Beyond The Moon, een vereniging die families steunt met een ernstig ziek kind.”

Iedereen is betrokken

Natuurlijk verloop de actie niet alleen intern bij de bank, maar zijn er ook evenementen naar de buitenwereld toe. “Klopt”, zegt Michiel, “daarvoor hebben we de ‘thermie’ in het leven geroepen. Dat is een selfie waarop je een filter kan toepassen die laat zien hoe ‘warm’ iemand is (lacht). We hebben daarvoor een website opgezet, www.ikloopwarm.be en de foto’s kunnen ook via sociale media gedeeld worden. Telkens dat gebeurt, doneren wij één euro aan Beyond The Moon.”

Afgerond naar boven

De laatste actie, ten slotte, is gekoppeld aan Easy Save. Easy Save is een functie die klanten van BNP Paribas Fortis kunnen activeren op hun betaalkaart. Telkens ze met die kaart betalen, wordt het bedrag naar boven afgerond en wordt het “teveel” dat ze betalen op een spaarrekening gezet. De bank schenkt vervolgens een bedrag, equivalent aan hetgeen de klanten bijeen gespaard hebben, door aan De Warmste Week.

Michiel Schurmans

Michiel Schurmans studeerde af als handelsingenieur aan de KULeuven en werkte onder meer bij Danone en Mars. Sinds medio dit jaar is hij verantwoordelijk voor de communicatie en sales van Hello bank!. Hij doet zelf mee aan de Warmathon in Leuven, maar noemt zichzelf “maar een occasionele loper”.