De deeleconomie is meer dan ooit hip, getuige daarvan het succes van bedrijven als Airbnb, Uber en BlaBlaCar. Met Les ReBelles d’Anvers bestaat er nu ook iets gelijkaardig voor de modewereld: een uitleenboetiek of “kledingbibliotheek”, waar u net zoals in een echte bibliotheek kledij kan uitlenen. Veerle Spaepen, die samen met haar vriendin Emelie Vervecken Les ReBelles uit de grond stampte, vertelt meer over het hoe, het wat en het waarom van het project.

Kledij als wegwerpproduct

Kwalitatieve, duurzame en eerlijk gemaakte kledij kost geld. Het overaanbod aan goedkope kleding, die door internationale modeconcerns in derdewereldlanden geproduceerd wordt en hier aan bodemprijzen verkocht, heeft er echter voor gezorgd dat we kleding hoe langer hoe meer als een wegwerpproduct zijn gaan zien. Tegelijk zorgt het succes van die ketens er ook voor dat de situatie voor de kleinere spelers en lokale producenten onhoudbaar geworden is. Net daar wou Veerle Spaepen met haar uitleenboetiek iets aan doen.

“Via mijn werk bij Vlaanderen Circulair, een platform ter bevordering van de circulaire economie, hoorde ik over het idee van een modebibliotheek. Ik sprak erover met vriendinnen, en omdat het concept in België nog niet bekend was, besloot ik samen met Emelie Vervecken de sprong te wagen”.

Een keuze voor duurzaamheid en kwaliteit

Maar Les Rebelles wil dus niet zomaar een kledingbibliotheek zijn. Door bewust op kwalitatieve, duurzame en lokaal geproduceerde kledij te focussen, geven ze Belgische ontwerpers en aanstormend lokaal talent een duwtje in de rug. Al wil dat niet zeggen dat er geen plaats is voor buitenlandse mode: ook internationale, uitgesproken duurzame labels als Anne Gorke of Filippa K behoren tot het aanbod. 

Spaepen: “Ons belangrijkste criterium is dat we geen kledij in productie brengen. Met andere woorden, we werken enkel met kledij die door de markt afgeschreven wordt – (over)stocks, samples of stukken van vorig seizoen – en dus verloren zou gaan, iets waar we het alletwee moeilijk mee hebben. Veel labels blijven bovendien met zo’n kledij achter: het is dus win-win.” 

... en een alternatief voor fast fashion

Of het geen probleem vormt om in de bij uitstek erg trendgevoelige en vluchtige modewereld met stukken uit een vorige collectie te werken? “Seizoenen zijn voor de modehuizen vooral een manier om veel roulatie te krijgen. Voor ons zijn ze altijd heel relatief geweest, en dat bleek ook echt zo te zijn. Klanten komen niet binnen met de specifieke gedachte dat ze enkel en alleen het paars van dit seizoen willen, sterker nog: vaak hebben ze zelfs niet door dat de stukken uit oudere collecties komen. Het zijn bovendien ook stuks die gemaakt zijn met de bedoeling meerdere jaren te dragen.”

Met die keuze rebelleren de oprichtsters dus ook tegen fast fashion – goedkope mode die ontworpen is om snel stuk te gaan, en vaak gemaakt wordt in weinig menselijke omstandigheden – en het idee van kleding als wegwerpproduct. “We willen niet zeggen dat mensen slecht bezig zijn, maar op een positieve manier laten zien dat ze ook voor andere ontwerpers kunnen kiezen.”

Het ‘probleem’ is echter dat zulke kledij onvermijdelijk met een zeker prijskaartje komt. En daar zit misschien net de grootste kracht van Les ReBelles: door het uitleensysteem - waarbij u eenmalig of onbeperkt kleding leent voor een vast bedrag - kan iedereen ervan genieten, zonder daarvoor overdreven diep in de buidel te moeten tasten. Spaepen: “Ook dat is ‘Les ReBelles’: elke dag opnieuw mooi of ‘re-belle’, en dat op een betaalbare en duurzame manier!

Veerle Spaepen

Veerle Spaepen is project lead bij Vlaanderen Circulair, een platform ter ontwikkeling van de circulaire economie, waar ze o.a. verantwoordelijk was voor het Close-the-loop-project. Ze begeleidt ook ondernemingen in de zoektocht naar een duurzamer business model. Emelie Vervecken werkte lang in de filmindustrie en is momenteel corporate affairs director bij het strategisch communicatiebureau Growth Inc. Ze is ook de oprichtster van MLE-agency, een agentschap dat ondernemers ondersteunt bij business development en PR.

Verzend