De Belgische online koper is erg gevoelig voor de betrouwbaarheid en veiligheid van webshops. Een sterke troef voor het imago van uw webwinkel is een kwaliteitslabel behalen. Zo weet u bovendien zeker dat uw online business aan alle wettelijke bepalingen voldoet.

Een label versterkt het vertrouwen van de klant

De Belgische e-commerce zit stevig in de lift. Belgen die online kopen, willen wel zeker weten dat een webshop betrouwbaar is. In ons land bestaan verschillende kwaliteitslabels die de klant geruststellen en die u de juiste criteria bieden voor een veilige webshop. 

Volgens een studie van het ECC-Net (Netwerk van Europese Centra voor de Consument) vindt 69% van de consumenten het belangrijk dat een webshop over zo’n label beschikt. Daarbij willen ze vooral de zekerheid krijgen dat:

  • de webshop betrouwbaar is (33%);
  • de handelaar veilige betaalmethoden aanbiedt (19%);
  • het label kan helpen als zich achteraf een probleem voordoet  (18%);
  • de handelaar de consumentenwetgeving respecteert (18%);
  • de handelaar een goede klachtenprocedure heeft (11%).

Is uw website wettelijk in orde?

Sinds 31 mei 2014 gelden nieuwe regels voor e-commerce. Bent u al nagegaan of uw webshop voldoet aan de huidige wet op de marktpraktijken en consumentenbescherming?

BeCommerce, de Belgische vereniging voor digitale handel, geeft op haar website een overzicht van nieuwe verplichtingen. Bij verkoop via internet moet u:

 

  1. De consument informeren over zijn ‘herroepingsrecht’ (= retourrecht) en een formulier voor retouraanvraag ter beschikking stellen; 
  2. De consument binnen de 14 dagen na zijn terugaanvraag terugbetalen;
  3. De consument informeren over zijn rechten bij online aankopen;
  4. Een betaalknop voorzien die duidelijk maakt aan de consument dat de bestelling een betaalplicht inhoudt. 

Belgische certificeringsorganisaties

In België zijn er een aantal certificeringsorganisaties die u helpen om in orde te zijn met alle wettelijke veiligheids- en kwaliteitseisen. Zij controleren jaarlijks deze aspecten:

  • duidelijke informatie over de bestel- en betaalprocedure;
  • correcte informatie over de levering;
  • duidelijke vermelding van prijzen en kosten;
  • veilige betaalmethoden;
  • 14 dagen bedenktijd;
  • garantievoorwaarden;
  • een goede klantenservice en klachtenprocedure;
  • respect voor de privacy;
  • duidelijke contactinformatie.

Webshop certificeren tabel

Aline Duruisseau

Na haar studies Toegepaste Economische Wetenschappen begon Aline als digital marketing trainee bij BNP Paribas Fortis. Daar doet ze marktanalyses over e-commerce en organiseert ze mee de  Digital Ateliers. Ze is ook product owner bij Easy Banking Business Mobile.