Bio-webshop Kazidomi biedt een abonnement aan waarmee bepaalde zwakke plekken in de actuele e-commerce worden omzeild.  "De klimaatverandering is een feit en wij willen actie voeren rond het belang om onze consumptiegewoonten te veranderen." Op die manier heeft Kazidomi haar waarden en businessplan opgesteld. 

Een uniek concept in België

Kazidomi is bedacht door Emna Everard en Alain Etienne, twee oud-studenten van Solvay met een gemeenschappelijke passie: de 'healthy lifestyle'. Zo begonnen ze hun online winkel met bioproducten te ontwikkelen. Maar ze werden al snel met twee grote problemen geconfronteerd:

  • Het gebrek aan klantengetrouwheid in e-commerce;
  • Een te hoge prijs van de producten.

Daarom kwamen ze met een uniek idee voor België: een Bio-webshop met een abonnementensysteem van één jaar via hun website. Het systeem is eenvoudig: het volstaat om voor 100 euro per jaar lid te worden om vervolgens kortingen van 25 tot 50% te krijgen op alle producten in de catalogus. "Het grote probleem van e-commerce is dat je concurrenten maar één klik weg zijn. Met deze oplossing konden we onze klanten binden en ons dus verzekeren van een reeks abonnees. Bovendien konden we ons commercieel model op dit systeem bouwen, want de consument betaalt zijn abonnement op voorhand. Op die manier konden we een goede inschatting maken van ons budget. Vanuit marketingoogpunt is dat heel interessant!"

Een constante evolutie

De klanten vonden snel hun weg naar ons abonnementensysteem, want ze keren allemaal terug naar de site. "We konden op een doeltreffende manier groeien en onze klanten zijn enthousiast over het ingevoerde systeem. Voordat we met een abonnement werkten, bedroeg het gemiddelde aankoopbedrag 50 euro, maar nu is dat 80 euro. Bovendien kopen klanten bijna dubbel zo vaak. Het abonnement werd heel snel rendabel. Maar daar houdt het voor ons niet op, we willen groeien en hebben daar behoefte aan. Kazidomi heeft al 10.000 abonnees en tegen het einde van het jaar willen we de kaap van 15.000 bereiken."

Marketing in 2019

Dankzij de samenwerking met bpost kan Kazidomi in heel Europa leveren. Ook de logistiek verloopt veel eenvoudiger, maar dat is niet de enige samenwerking. "Op het vlak van marketing zijn we heel actief op sociale media en werken we ook samen met 150 influencers die ons heel veel zichtbaarheid verschaffen en waarmee we ons rechtstreeks tot ons doelpubliek kunnen richten. We hebben een win-winrelatie met hen. Het is een unieke gelegenheid in zijn genre en met andere prijzen dan zogenaamde traditionele media."

Het eigen merk

De Bio en e-commerce stellen oplossingen voor een duurzame toekomst voor. We merken dat de bevolking op dit ogenblik de consumptiegewoonten echt ter discussie stelt en deze twee markten blijven groeien.  Kazidomi wil zich daar uiteraard graag op aansluiten. "Ik denk dat ons model werkt, want we hebben loyaliteit en vertrouwen tussen de kopers en onszelf opgebouwd. We zijn er ook in geslaagd om ons eigen merk op te richten en een kwaliteitsidentiteit te verkrijgen. De grote uitdaging voor volgend jaar is dat we ons merk wensen te versterken en daarbij aan de grote merken blijven bewijzen dat ons model rendabel is. We moeten dus de beste producten tegen de beste prijzen blijven vinden om te blijven groeien en te zorgen voor een wijziging in onze consumptiemaatschappij."

Alain Etienne

Alain Etienne is een jonge afgestudeerde van verschillende gerenommeerde economische hogescholen zoals Solvay, HEC Paris, MIT. Hij richtte vervolgens samen met Emna Everard Kazidomi op, een bio-webshop met een abonnementensysteem.