In het Engels heten ze ‘CMS’ – Content Management Systems. We hebben het dan over de hulpmiddelen voor het maken en beheren van websites. Aan keuze alvast geen gebrek: er zijn de klassiekers zoals Drupal, wordpress, Joomla, prestashop, Magento… en de recentere, meer intuïtieve websitebouwers (Wix, Jimdo, Weebly…). Weet u ze goed te gebruiken, dan kunt u uw online zichtbaarheid vergroten, de natuurlijke SEO (Search Engine Optimization) van uw website verfijnen en zelfs uw omzet een boost geven. Hoe haalt u het meeste uit deze kostbare tools? Enkele antwoorden met Charly Misme, hoofd van webdesignbedrijf Wapix.

Wat wil ik bereiken met mijn website?

Stel u eerst en vooral de vraag wat het doel van uw website is:

  • Uw bedrijf tonen: in dat geval kiest u voor een storefront-site of bedrijfswebsite;

  • Online producten verkopen: in dat geval dient u een e-commercesite of webshop op te zetten;

  • Regelmatig inhoud publiceren: een blog is dan meer aangewezen.


Het komt erop aan goed te weten wat u wilt. Zo bepaalt u niet alleen welk soort site u wilt creëren, maar ook het benodigde beheersysteem. Met bepaalde CMS kun je bijvoorbeeld geen e-commerce beheren, tenzij je over doorgedreven kennis beschikt of veel tijd hebt voor de afhandeling. Overloop dus eerst uw verwachtingen en behoeften, en investeer vervolgens in de juiste tool.

Beschik ik over voldoende technische kennis en ben ik creatief genoeg?

Het gebeurt wel vaker dat iemand een prachtige website ontwerpt, maar vervolgens vastloopt op allerlei technische obstakels (een domeinnaam reserveren, een URL kiezen om verbinding te maken met de site, …). U kunt dus beter vooraf informatie inwinnen of, beter nog, de hulp inroepen van een ontwikkelaar. Omgekeerd kan ook: u beschikt over een solide technische basis maar u mist de nodige creativiteit. CMS die modellen en ontwerpen van websites voorstellen, zijn dan handig. Om uzelf niet in een technisch, creatief of financieel lastig parket te brengen, raadt Misme het volgende aan:

  • Probeer meerdere CMS uit. Sommige kunt u gratis proberen. Zo kunt u uitzoeken welke het best bij uw noden past en miskopen vermijden;

  • Maak een begroting voordat u iets koopt en vergelijk de tools grondig. Sommige tools lijken op het eerste zicht goedkoop, maar komen uiteindelijk duurder uit doordat u moet bijbetalen voor bepaalde functies.

Wat zijn de heersende trends voor websites?

De gebruikerservaring is doorslaggevend. De voorkeur gaat uit naar websites die aandacht hebben voor:

  • Ergonomie: in het tijdperk van de smartphone moet alles ‘mobile-friendly’ zijn: ontwerp een website die vlot toegankelijk is via mobiele apparaten;

  • Een modern en strak ontwerp: liever korte teksten en enkele visuals. Het lezen moet geen opdracht zijn, maar voldoende ‘teasen’;

  • Video-ondersteuning: Facebook en LinkedIn kennen video’s een centrale plaats toe in hun strategie, omdat ze aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Als ze gedeeld worden op de sociale netwerken heeft u meteen meer organische zichtbaarheid bij een groter publiek;

  • Veilige hosting onder https: deze 5 letters staan voor het beveiligde hypertext-overdrachtsprotocol. 

Hoe kan ik meer trafiek genereren naar mijn website?

Er bestaan verschillende strategieën om meer verkeer naar een website te genereren:

  • bouw partnerships uit op het internet;

 
Er zijn dus heel wat mogelijkheden om trafiek te genereren naar uw website. Misme hanteert daarbij een gulden regel: "Probeer niet alles tegelijk te doen, want dan doet u uiteindelijk niets. Bepaal een strategie, hou u eraan en evalueer tot slot de resultaten."

Hoe kan ik mijn conversieratio verhogen?

Veel bezoekers op uw website hebben is goed. De bezoeker doen terugkomen en hem idealiter aanzetten tot  kopen, is nog beter. Misme legt uit: "Een hoger aantal bezoekers betekent niet noodzakelijk meer verkoop. U moet dus niet zozeer zo veel mogelijk mensen naar uw website lokken, maar er wel voor zorgen dat ze meer kopen. Daar zijn een aantal eenvoudige en goedkope manieren toe: 

  • de snelheid van de website verbeteren;
  • werken met ‘calls to action’ (de gebruiker aanzetten om iets te doen) met knoppen zoals ‘verder lezen’, ‘meer info’, … ;
  • vertrouwen inboezemen met referenties: banners zoals ‘zij vertrouwen op ons’, casestory’s en getuigenissen van klanten;
  • kortingen of gratis verzendingen aanbieden;
  • aan retargeting doen wanneer u merkt dat het een tijd geleden is dat een klant nog iets kocht in uw webshop of hij uw website minder vaak bezoekt.


Verder kunt u – via bepaalde CMS, Google Trends en/of Google Analytics – de evolutie van het koopgedrag van een klant volgen of ook de pagina’s van de website identificeren die het meeste succes boeken. Het model dat de meeste leads genereert kunt u dan kopiëren naar de rest van de website. Aarzel dus niet om dingen uit te proberen en verder te bouwen op wat het beste werkt."

 

Charly Misme

Charly Misme staat aan het hoofd van Wapix, een bedrijf dat zich sinds 2012 toelegt op multiservicecommunicatie en webdesign. Hij ontwikkelde ook Wapixweb, het eerste Belgische platform waarmee u eenvoudig en goedkoop uw eigen website ontwikkelt, zonder voorafgaande kennis van codering of andere vereisten.