De meeste ondernemers weten ondertussen dat een website of virtueel uitstalraam vandaag noodzakelijk is om hun activiteiten in de kijker te zetten. Die website moet wel goed in elkaar zitten, zodat hij de bezoekers een aangename ervaring biedt die aan hun verwachtingen voldoet. Mobiliteit en ergonomie spelen daarin een belangrijk rol. Laurent Di Carlo, CEO van digitaal agentschap Produweb, legt uit waarom. 

Onderschat het belang van een mobiele website niet

Websites kun je bezoeken vanop een pc (desktopversie) of vanop een smartphone of tablet (mobiele versie). Een site is ‘mobile friendly’ als je de mobiele versie even makkelijk en vlot kunt raadplegen als de desktopversie. Daarvoor moeten de foto’s de juiste afmeting hebben, de tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen en de links en knoppen moeten even nauwkeurig werken als op een pc.

Die ergonomie van een mobiele website biedt heel wat voordelen:

  • een betere gebruikerservaring;

  • meer interesse bij de bezoeker met meer interactie tot gevolg;

  • de bezoeker blijft langer op de site en de ‘bounce rate’ (ratio die aangeeft hoeveel van de bezoekers de website verlaat na slechts één pagina bekeken te hebben) daalt: als de gebruiker tevreden is over zijn ervaring op smartphone en tablet en wat hij op de site vindt, zal hij minder snel afhaken en informatie gaan zoeken op een meer gebruiksvriendelijke site van een concurrent.

Een betere plek in de zoekresultaten

“Mobiliteit en ergonomie zijn niet alleen belangrijk voor de gebruiker. Ze kunnen ook de referentiëring van de site verbeteren. Google heeft in 2016 namelijk criteria inzake mobiliteit en ergonomie opgenomen in zijn algoritme. Sites die aan deze criteria beantwoorden, krijgen een betere plek in de zoekresultaten.” Een gebruiksvriendelijke mobiele website is dus een pluspunt inzake SEO (Search Engine Optimization - optimalisering voor zoekmachines).

Kies een medium op basis van uw interacties met de klanten

De laatste jaren zijn apps minder in trek, , op enkele mastodonten na, zoals de sociale netwerken, Snapchat of Uber. Mobiele sites daarentegen zitten overal in de lift. Toch is er niet echt een oorzakelijk verband: de apps verdwijnen niet even snel als het aantal mobiele sites toeneemt. Het is eerder het gebruik dat bepaalt welk medium de consument kiest: “Het hangt ervan af wat je zoekt en hoe je dat doet. Of iemand een app of een mobiele site gebruikt, hangt niet af van de sector, de markt of de leeftijd van de gebruiker. De interacties en de regelmatig weerkerende acties van de gebruiker bepalen de keuze”.

Wie bijvoorbeeld regelmatig op Amazon shopt, en zijn kredietkaart en andere gegevens aan zijn account heeft gekoppeld, zal eerder de app gebruiken. Wie specifieke informatie zoekt, zoals de openingsuren van de bloemenwinkel om de hoek, zal eerder de mobiele website raadplegen. De bloemenwinkel hoeft dus niet direct in een app te investeren, een mobiele website zal voor hem interessanter zijn. Hij moet er wel voor zorgen dat zijn telefoonnummer kan worden aangeklikt. Er is uiteraard ook een verschil in kosten: een mobiele site ontwikkelen is goedkoper dan een app bouwen.

Mobile Friendly - NL

Een responsieve site is een goede keuze voor een webwinkel

Op een aantal specifieke sectoren na, zoals de chemie- of de staalsector, waarvoor een mobiele site minder zinvol is, is een mobiele versie van een website voor elk bedrijf interessant omdat consumenten via diverse kanalen shoppen. “Aankopen gaan vandaag via de smartphone! De meeste klanten vergelijken wat ze in de fysieke winkelrekken zien met wat ze op de sites van concurrenten vinden via hun smartphone.” Het is dus belangrijk om even ‘mobile friendly’ te zijn als de concurrenten wanneer de consument op zoek gaat naar een bepaald product.

Goed nadenken over de inhoud van uw mobiele site

Een site bouwen met een CMS (Content Management System) is helemaal niet moeilijk en kost weinig geld. Maar u moet wel goed nadenken als u zowel een mobiele als een desktopsite wilt. Het kan nuttig zijn om een professional in te schakelen om een analyse te maken. De ene mobiele site is de andere niet. 

Ofwel kiest u voor een ‘responsief’ design, waarbij de site automatisch naar de mobiele versie overschakelt wanneer de gebruiker via een smartphone of tablet surft; ofwel kiest u voor 2 sites: een complete desktopsite en lichtere, mobiele website. Twee websites ontwikkelen en beheren is uiteraard duurder.

Tot slot zijn er tools waarmee u zelf kunt testen of uw website geschikt is voor mobiele apparaten: zo is er bijvoorbeeld de gratis mobielvriendelijke test van Google.

Laurent Di Carlo

Laurent Di Carlo is sinds 2014 CEO van Produweb, het eerste Waalse ‘full service’ digitaal agentschap dat werd opgericht in 2003. Het bedrijf is actief in websitecreatie, e-commerce en webdesign, met als specialiteit webmarketing en technologie, en telt meer dan 3000 klanten.