Wist u dat 95% van de websitebezoekers niets kopen bij hun eerste bezoek, en dat 90% van de bezoekers een website nooit een tweede keer bezoeken? Vanuit commercieel oogpunt zijn het weinig opbeurende cijfers. Gelukkig zijn er technieken om de consument ‘terug te halen’ en zelfs tot kopen aan te zetten. Een van die technieken is ‘retargeting’ via Facebook. Het sociale netwerk telt 2,4 miljard maandelijkse gebruikers, de kans is dus groot dat u er klanten vindt. Danilo Duchesnes, consultant digitale marketing, legt uit hoe ondernemers die techniek kunnen gebruiken.

‘Retargeten’ om de prospect te volgen

Retargeting is een marketingtechniek waarbij een advertentie wordt gestuurd naar consumenten die al in contact zijn geweest met het merk, product of bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld uw website bezocht, uw Facebookpagina geliket, een artikel van uw blog gedeeld of een productpagina bekeken. 

De gebruiker wordt op Facebook gevolgd met een javascript-code, de Facebook pixel, die u vooraf op de website hebt geplaatst. Een pixel is te vergelijken met een cookie in een browser, maar met een pixel kunt u de gebruiker volgen op alle apparaten die hij gebruikt. Een voorbeeld: u bekijkt ‘s avonds een productfiche op Amazon via uw smartphone, ‘s morgens ziet u op uw pc advertenties voor dit product verschijnen. U werd ‘geretarget’ via uw verschillende apparaten.

Opgelet: in het kader van de GPDR die op 25 mei van kracht werd, bent u verplicht om het aan internetgebruikers te melden als u een Facebook pixel op uw website plaatst. Dat geldt ook voor wie cookies gebruikt op zijn website.

Voordelen voor de ondernemer

Facebook retargeting is in meer dan één opzicht interessant voor ondernemers. Met retargeting kunt u namelijk:

  • De behoeften, verwachtingen en sociaaldemografische kenmerken van uw prospect leren kennen: wanneer een gebruiker een publicatie op uw Facebookpagina bekijkt, geeft hij u indirect een aantal gegevens over zijn profiel;

  • Tegelijk kunt u hem gerichte, gepersonaliseerde reclame tonen die verband houdt met wat hij heeft bekeken, op een niet-agressieve manier: het gaat om gepersonaliseerde reclame op een aangepaste toon, die niet te vergelijken is met pop-ups, banners en andere advertenties die plots op het scherm verschijnen, de bezochte website vertragen enz.;

  • Op een goedkope manier reclame maken omdat de advertenties bestemd zijn voor een beperkt publiek. Hoe kleiner de doelgroep, hoe minder budget er nodig is. Vandaag kunt u gemiddeld 1000 personen bereiken voor slechts 8 euro;

  • Een kwalitatieve aanpak behouden: aangezien deze kleine doelgroep eerder al spontaan in contact kwam met het merk of het bedrijf, is hij kwalitatief van hoog niveau.

Hoe pakt u retargeting aan in de praktijk?

Dit zijn de verschillende etappes om gebruik te maken van Facebook retargeting:

  1. Een Facebook pixel plaatsen;

  2. Uw doelgroepen bepalen;

  3. De doelgroepen indelen volgens bepaalde criteria. U kunt bijvoorbeeld doelgroepen creëren aan de hand van de volgende criteria: 

  • Groepen die een artikel van uw blog hebben gelezen;
  • Groepen die een van uw verkooppagina’s hebben bekeken;
  • Groepen die hebben gereageerd op uw Facebookpagina;
  • Groepen die een video hebben bekeken;

Die groepen zoeken allemaal iets anders, u zult ze dus op een andere manier moeten retargeten. Danilo Duchesnes: “Wie een blogartikel leest, zit nog in de zogenoemde ‘consideration’ fase: hij leert het bedrijf kennen of wil het expertiseniveau van het bedrijf inschatten. U kunt hem voorstellen zich voor een newsletter in te schrijven of een witboek te downloaden. Wie een productpagina bekijkt, staat al een stap verder: u kunt hem een gerichte advertentie sturen. U kunt hem ook laten weten dat er momenteel een actie ‘gratis levering’ loopt en hem zo tot kopen aanzetten”. 

Conclusie: retargeting is een interessante marketingopportuniteit die heel wat conversiemogelijkheden biedt!

Danilo Duchesnes

Danilo Duchesnes is consultant digitale marketing, gespecialiseerd in marketing via Facebook. Hij is een autodidact in digitale media en beheerde met succes aanzienlijke reclamebudgetten. Hij helpt ondernemers en marketeers hun zichtbaarheid op het web te vergroten en hun verkoop te boosten via Facebook, hij deelt zijn ervaringen ook via blogartikels op daniloduchesnes.com.