Reeds enkele jaren, organiseert BNP Paribas ‘Digitale Ateliers’, waarbij ondernemers de kans aangeboden kregen om dankzij experts van Google de nieuwste digitale oplossingen te leren kennen. Deze mei was het opnieuw zover en Bizcover was er uiteraard bij!

De digitalisering omarmen

Veel ondernemers zien de digitalisering als een bedreiging, maar eigenlijk is het een leverage om te groeien.
Het voornaamste doel van de Digitale Ateliers is om ondernemers op een correcte manier te begeleiden op het digitale pad. “Veel ondernemers zien de digitalisering als een bedreiging, maar eigenlijk is het een leverage om te groeien”, verduidelijkt Bart Ballon, Directeur van de Ondernemersbank. “Heel weinig ondernemers zijn vandaag de dag actief online, en daar moet dringend aan gewerkt worden.”

3 sessies, 2 onderwerpen

De workshops onder begeleiding van Google streven alleszins hetzelfde idee na door te focussen op twee onderwerpen: de ideale website en SEO.

Zo heeft de optimale website de volgende kenmerken:

  • Start vanuit de klant: wie is uw bezoeker, en met welk doel komt hij of zij naar uw website?
  • Maak de juiste eerste indruk: werkt de website als alleen de titels gelezen worden? Zorgen de grafische elementen dat de gebruikers blijven kijken?
  • Neem alle twijfels bij de klant weg: leg duidelijk uit wie in uw team zit, hoe de klant u kan contacteren, toon duidelijk de retour en leveringsvoorwaarden
  • Zorg zeker dat uw website mobielvriendelijk is: om zeker te zijn, test deze op testmysite.withgoogle.com

Het tweede deel van de dag besprak de correcte toepassing van SEO. Search Engine Optimisation (de kunst om uw website zo goed mogelijk zichtbaar te maken op de verschillende zoekmachines). Om bovenaan de lijst te komen, moet u zorgen dat uw gegevens vermeld zijn op:

  • De eigen website: vermeld duidelijk je locatie, deel alle artikels (bijvoorbeeld van lokale media) op je site en leg duidelijk uit waar je actief bent.
  • Andere lokale websites: zorg dat lokale websites zoals deze van de stad of sportclubs je vermelden, net zoals websites met openingsuren (bv. openingsuren.com) of websites met contactgegevens van handelaars (bv. goudengids.be).
  • Andere kanalen: denk hierbij maar aan sociale media, of apps zoals Swarm of Yelp.
  • Google My Business: deze gratis dienst zorgt ervoor dat je meteen op de zoekresultaten verschijnt. 

Een marketplace voor ondernemers

Naast de workshop, konden de bezoekers ook de marketplace bezoeken. Hier kregen ze zowel de kans om digitale oplossingen te leren kennen om hun zaak verder te helpen, maar ook om te netwerken. Bizcover sprak zo met Arvid Van Tornout, ondernemer actief sinds ongeveer een jaar: “Het is heel moeilijk om jezelf zichtbaar te maken op het internet. Ik moet nog ontdekken wat kan, wat mogelijk is om niet op te gaan in de grote massa. Maar dankzij deze workshop heb ik wel elementen ontdekt waar ik dus nog weinig over wist, en die ik dus zeker wel ga proberen toe te passen.” Ingrid De Muynck, oprichtster van IDM Jewels, bevestigt: “Soms is de combinatie werken en online zichtbaar zijn gewoonweg moeilijk te houden. Vandaag hebben we wel heel wat concrete tips gekregen, die mij zeker vooruit gaan helpen. Ik ga bijvoorbeeld meteen mijn website al eens onder handen nemen!”