De hashtag is niet meer weg te denken uit marketingstrategieën voor de sociale media. Oorspronkelijk werd de hashtag alleen gebruikt op Twitter, maar hij werd al gauw overgenomen door andere sociale netwerken en is inmiddels voor heel wat merken een geducht communicatie-instrument geworden. Hoogtijd voor decodering.

#EenSterkSymbool

De populariteit van de hashtag, het “hekje” in het Nederlands, is overgeslagen naar de meeste sociale netwerken. Tumblr was één van de eerste netwerken die Twitter volgden, waarna ook Instagram, in 2011, en Flickr en Facebook , allebei in 2013, de hashtag gingen gebruiken. Tegenwoordig is het wereldberoemde hekje ook te vinden op netwerken als Google+ en Pinterest.

De hashtag is kort en makkelijk te onthouden. Het formaat (“#” zonder spaties tussen de woorden en zonder speciale tekens of symbolen, maar wel eventueel met accenten) is een praktisch en bijzonder bruikbaar herkenningspunt in strategieën voor multi-channel communicatie.

De hashtag is als het ware een wegwijzer in de digitale cultuur en heeft zich verder ontwikkeld in de sociale netwerken om ideeën, thema’s of emoties te delen, een buzz te creëren of discussies rond specifieke thema’s te lanceren.

De hashtag is uitgegroeid tot het meest gebruikte “social media” instrument in reclamefilmpjes en laat de identifiers van Twitter-accounts en Facebook-pagina’s ver achter zich. Dit blijkt ook ieder jaar uit de campagnes die worden uitgezonden tijdens de SuperBowl, het meest bekeken sportevenement in de VS.

Voor meer respons

Tal van merken begrepen snel dat tweets met een hashtag de respons van consumenten aanzienlijk kunnen verhogen. Vandaar dat er op basis van deze tool nieuwe marketingsystemen zijn ontwikkeld, bijvoorbeeld acties als “Live Tweet” of “Live Marketing”, waarmee merken onderwerpen kunnen creëren om de sociale netwerken te laten reageren, de internetters te bereiken of om bijvoorbeeld direct tijdens een evenement iets onder de aandacht van het publiek te brengen.

De hashtag kan echter nog betere diensten bewijzen in het kader van een digitale marketingstrategie: het omzetten van een gespreksonderwerp in een hyperlink die men kan aanklikken om alle berichten met dezelfde hashtag te vinden. 

Focus op 3 hashtag-strategieën

  • ”Brand and campaign hashtags” worden gebruikt om een merk of een campagne te promoten door de branding of de zichtbaarheid in de sociale media te vergroten. Een voorbeeld: merk “A” gebruikt de “brand hashtag” #GreatA als slogan op alle sociale media met het doel een “A community” te creëren waarmee het regelmatig kan communiceren;

  • ”Trending hashtags”: deze zijn te vinden links naast de tijdlijn op de homepage van Twitter. Ze worden getoond in functie van het aantal zoekopdrachten van de gebruikers en veranderen dan ook zeer snel;

 

  • ”Content hashtags” worden het vaakst gebruikt. Hier worden “posts” gebruikt om een betere zichtbaarheid te geven aan publicaties. Wanneer iemand een zoekopdracht geeft op een van de woorden van de #, zal hij waarschijnlijk deze publicaties zien en dus meer geconfronteerd worden met het merk. Bijvoorbeeld: #socialenetwerken, #marketing, #cosmetica, enz.

En nu is het uw beurt!

Voor een strategie op de sociale media is subtiliteit vaak een vereiste en dat geldt ook voor het gebruik van het “hekje”. Een merk mag zich niet tevreden stellen met het gebruik van een hashtag zoals de doorsnee gebruiker dat zou doen. Het moet dus nadenken over de manier waarop zijn doelgroep het kan vinden zonder een lijst van algemene hashtags te moeten bekijken: er worden vaak verkeerde keuzes gemaakt en dat kan rampzalig zijn voor het imago van een merk! Voor een succesvolle campagne op Twitter, Instagram en ook Facebook gelden dan ook enkele regels:

  • Het gebruik van expliciete woorden heeft meer impact dan een meer “abstracte” hashtag. #BlackAndWhite is bijvoorbeeld beter dan #baw. Ook krijgen sommige hashtags meer likes dan andere;

  • Vermijd hashtags die gemakkelijk gebruikt kunnen worden door personen die hun ontevredenheid over het merk willen uiten (bijvoorbeeld #GreatA om kritiek te geven op merk A);

  • Volg de trend en haal inspiratie uit andere relevante campagnes en andere populaire hashtags;

  • Hou het eenvoudig! Overdreven gebruik van hashtags haalt de kracht uit uw boodschap, die dan zelfs als spam beschouwd kan worden; 

  • Beperk het gebruik van hashtags tot een of twee per publicatie ;

  • Respecteer de vorm van de hashtag: zonder spatie tussen de woorden en zonder interpunctie, anders werkt de hyperlink misschien niet meer.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.