Geofencing is populair in de mobiele marketing, maar blijft voor heel wat ondernemers nog een vaag begrip. Toch verdient het concept onze aandacht, omdat het bijzonder nuttig is bij een drive-to-store- of web-to-storestrategie; met andere woorden, het geheel van marketingacties dat handelaars toelaat om met behulp van het internet en mobiele technologieën consumenten naar hun verkooppunten (of webshop) te lokken, of ze van de concurrentie weg te kapen.

Een intelligente technologie voor gerichte marketing: hoe, waar en voor wie?

Als opvolger van de reclamecampagnes via sms maakt geofencing het mogelijk om een promoboodschap te versturen naar smartphones die zich binnen een bepaalde perimeter bevinden. Dat gebied kan beperkt zijn tot een specifieke oppervlakte (zoals een supermarkt), of kan ruimer zijn (zoals een winkelcentrum).

Zodra iemand die virtueel afgebakende zone betreedt, wordt een heleboel marketinghandelingen in gang gezet: pushmeldingen, e-mails, in-appadvertenties (via een mobiele app) of sms’en. Dit enkel op voorwaarde dat de gebruiker vooraf pushmeldingen toeliet, de app downloadde of bluetooth ingeschakeld heeft.

Op die manier kan een detailhandelaar of restauranthouder bijvoorbeeld een promoaanbieding of een andere gepersonaliseerde boodschap sturen naar toevallige voorbijgangers of klanten die langs zijn winkel lopen, en de winkelervaring van die laatsten gevoelig beïnvloeden.

5 troeven van geofencing voor uw onderneming

1. Precieze doelgroepbepaling: door het versturen van berichten via geolokalisatie kunt u meer klanten naar uw verkooppunt lokken.

2. Verbintenis: consumenten binden zich sneller aan een merk wanneer dat merk hen relevante aanbiedingen voorstelt op het juiste moment. Een groter engagement verhoogt de merkgetrouwheid.

3. Doeltreffendheid: het versturen van berichten aan personen in de buurt van een verkooppunt laat toe de doeltreffendheid van de campagnes beter te analyseren.

4. Zichtbaarheid: berichten op de smartphone maken meer kans om snel gelezen te worden dan e-mails: 90% van de sms’en wordt binnen de 2 minuten gelezen, terwijl de gemiddelde antwoordtijd bij een e-mail ongeveer 20 uur bedraagt!

5. Klantenervaring: door het versturen van specifieke aanbiedingen kan u de ervaring van de kopers verbeteren.

Baseer u op specifieke criteria

Geofencing is een belangrijke troef voor handelaars, maar vereist een aangepaste strategie op basis van welomschreven regels.

Voor een goede doelgroepbepaling moet u de volgende criteria in aanmerking nemen:

  • de gewoontes van de beoogde profielen;
  • de aankoopgeschiedenis;
  • de sociaal-economische gegevens.

Zo heeft het geen zin om berichten naar studenten te sturen als uw product of dienst bedoeld is voor personen van een bepaalde leeftijd met een hoog inkomen. Een gedetailleerde doelgroepbepaling laat u ook toe berichten te personaliseren om zo meer effect te hebben en uw verkoop te boosten.

Kies de juiste timing en laat u begeleiden

Een campagne via geolokalisatie is pas doeltreffend als ze op het juiste moment verstuurd wordt. De persoon moet zich op de juiste plaats op het juiste moment bevinden. Zo is het bijvoorbeeld zinloos om na 20u berichten te versturen als uw verkooppunt sluit om 18u30. Een fitnesscentrum maakt ook meer kans om zijn doelgroep te bereiken als het op einde van de werkdag communiceert, eerder dan ‘s ochtends, wanneer de meeste mensen gehaast zijn.

Verder krijgen de beoogde personen minder het gevoel dat er in hun privéleven wordt binnengedrongen als ze de informatie op het juiste moment krijgen. Het profiel van uw doelgroep kennen is dus essentieel om hen op het meest geschikte moment een aangepast bericht te sturen.

Wilt u een doeltreffende web-to-storestrategie uitwerken? Vraag dan advies, en laat u begeleiden door een gespecialiseerd marketingagentschap. 

Geofencing vs GDPR?

Om te voldoen aan de verordening betreffende de gegevensbescherming en de privacy (GDPR), die in mei in werking treedt, is voor alle strategieën of communicatieacties die gebaseerd zijn op geolokalisatie vooraf de toestemming van de gebruikers vereist. De GDPR bepaalt immers dat er voor de verwerking van persoonsgegevens een wettelijke verantwoording nodig is.

Om de toestemming van de gebruikers te krijgen, moet u hier dus vooraf over communiceren, bijvoorbeeld via het versturen van een pop-up naar de mobiele surfers (zoals ook gebeurt voor cookies), waarbij u vraagt of ze al dan niet aanvaarden dat ze geografisch gelokaliseerd worden. Met een dergelijk opt-in-systeem moeten mensen vooraf hun vrije en expliciete instemming geven, voordat ze het doelwit worden van rechtstreekse prospectie. Vergeet dit niet! Want, als iemand het gevoel heeft dat zijn rechten wat betreft het gebruik van zijn persoonsgegevens geschonden worden, dan kan hij of zij voortaan klacht indienen bij de privacycommissie. Die zal vervolgens de aansprakelijk gestelde ondernemingen controleren, en, indien nodig, bestraffen.

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.