Als u Facebook gebruikt voor uw bedrijf, weet u hoe grillig het algoritme van het sociale netwerk kan zijn. Bij elke publicatie beperkt het platform de distributie van de content tot ongeveer 2%. Sabrina Bulteau, CEO van digitaal communicatiebureau Be Connect, legt uit hoe dat komt en geeft handige tips om het effect ervan te beperken.


 

Facebook is een traditioneel medium geworden

Bij de oprichting was Facebook een plaats om elkaar te ontmoeten en informatie uit te wisselen, maar vandaag is het eerder een ononderbroken stroom van informatie geworden. Er verschijnen voortdurend publicaties in uw newsfeed, en net als bij een papieren krant wordt de eerste pagina het meest gelezen.

Om die enorme hoeveelheid content in goede banen te leiden en te voorkomen dat de gebruikers worden overspoeld, deelt Facebook de publicaties in op basis van hun relevantie. Als u bijvoorbeeld graag pagina’s over voetbal bekijkt, is de kans groot dat het platform u content over deze sport toont. Dat gebeurt via automatische selectie, die we ‘algoritme’ noemen. 

En net als bij een traditioneel medium kunnen gebruikers de verspreiding van hun publicaties optimaliseren om meer lezers te bereiken, mits ze over een reclamebudget van meer dan 5 euro per campagne per dag beschikken. U heeft het begrepen: om uw aanwezigheid op het sociale netwerk te versterken, moet u in uw buidel tasten. Doet u dat niet, dan zullen uw inspanningen maar weinig resultaat opleveren.

 

Slim gebruik maken van Facebook

Gegevens zijn de grote rijkdom van Facebook, en dat geldt ook voor uw bedrijfspagina. Bouw uw community op een slimme manier op en zorg ervoor dat uw content echt interessant is voor elk lid. Te veel pagina’s hebben fans die niet tot het doelpubliek behoren. Vergeet niet: als uw publiek niet relevant is, zal het uw volgende publicaties waarschijnlijk niet zien, en zullen ze geen impact zal hebben op uw business.

Om dit te vermijden, kunt u uw reële contacten (klanten, partners, leveranciers, ...) bij de aanmaak van uw pagina uitnodigen om hem te bekijken. Vestig in de eerste plaats de aandacht op uw content en maak geen reclame om nieuwe fans aan te trekken. U kunt ook – en nog te weinig gebruikers weten dit – bestaande databases importeren (e-mailadressen, gsm-nummers...). Zo kunt u op Facebook gemakkelijk contact opnemen met uw klanten, met gebruikers die zich al voor uw newsletter of een evenement hebben ingeschreven, en met gelijkaardige profielen. Op die manier verhoogt u de interactie en de gesprekken. Controleer wel of u in regel bent met de privacywetgeving (GPDR). 

Minder posten…

Een keer per dag of twee keer per week? We raden u aan om voor de tweede optie te kiezen. Om een hogere ranking te krijgen in het algoritme van Facebook, is het beter uw publicaties te spreiden en elke post gedurende 3-4 dagen te promoten. Aangezien er op het platform geen gebrek is aan content, moet u uw aanbod beperkt houden.

Profiteer van de verminderde werklast om uw posts goed voor te bereiden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te weten dat video’s op Facebook meer aandacht trekken dan foto’s of links. Daarnaast is het essentieel om de verspreiding van uw publicaties goed aan te pakken door ze op andere pagina’s en in partnergroepen te delen en dit aan de betrokken personen en organisaties te melden in de commentaren. Hoe interessant uw informatie ook is, als ze niet goed wordt gepresenteerd en gedeeld, zal ze haar doel niet bereiken! 

…maar beter posten

Dit zijn enkele tips om de (gratis) organische distributie van uw content te optimaliseren en zo het algoritme van Facebook te trotseren:

  • Plaats uw posts wanneer uw publiek aanwezig is. In de statistieken van uw pagina kunt u zien wanneer uw doelgroep het meest actief is op het platform;
  • Vergeet het mobiele aspect niet. De meeste bezoekers gebruiken Facebook op hun smartphone, optimaliseer uw content dus voor deze kleine schermen. Vermijd rechthoekige foto’s en kies voor vierkante afbeeldingen;
  • Genereer kwaliteitsvolle interactie. Hoe meer reacties uw post oproept (likes, shares, commentaren, ...), hoe meer hij zal worden verspreid. Vraag uw leden dus om te ‘liken’, te antwoorden of te delen via boeiende content die aangepast is aan uw platform. Let op: u moet wel creatief zijn, want Facebook bestraft al te directe publicaties en promoties (bv.: LIKE en DEEL deze post om mijn project te steunen). Laat u bijvoorbeeld inspireren door de content van Franklin Roomijs om uw storytelling te verbeteren;
  • Noem mensen of plaatsen in uw publicatie. Een sociaal leven bestaat uit ontmoetingen en reizen. Publicaties die daarop inspelen hebben ook het meeste succes op de sociale netwerken. Toon dus uw medewerkers, klanten in uw content en tag ze. Gaat u op reis, zeg dan waar u zich bevindt. Al die goede gewoonten verbeteren de verspreiding van uw publicatie. 

Sabrina Bulteau

Sabrina Bulteau is mede-oprichtster en CEO van het communicatiebureau Be Connect, dat zich toespitst op het gebruik van de sociale netwerken.